Curling VM i Östersund – mästerskapet med 44 deltagarnationer

Den 21-28 april 2018 välkomnar Östersund, Östersunds Curlingklubb och Svenska Curlingförbundet 44 nationer till världsmästerskapen i mixed dubbel och seniorcurling. Här väntas ett festligt och folkligt mästerskap med bredd och variation.

Att VM anordnas just i Östersund var för det Internationella Curlingförbundet (WCF) ett enkelt beslut att fatta. VM-organisationen har högt förtroende hos WCF tack vare tidigare uppvisad skicklighet av att arrangera stora curlingmästerskap. Vid fyra tidigare tillfällen har junior-VM avgjorts här och senast staden stod som arrangör var 2012 och 2017. Två evenemang som av WCF beskrivs som förstklassigt genomförda.

– Jag är helt övertygad om att Östersunds VM-organisation återigen kommer genomföra ett ypperligt evenemang under ett mycket speciellt år för mixed dubbel curling, säger Kate Caithness, Internationella Curlingförbundets ordförande.

De stora etablerade curlingnationerna Kanada, USA, Sverige och Skottland är givetvis på plats och tävlar liksom de i curlingsammanhang mer sällsynta nationerna Guyana och Hong Kong. Guyana, det sydamerikanska östkustlandet som etablerade sitt curlingförbund för mindre än två år sedan. Det land som färdas längst för sitt deltagande är Nya Zeeland, där curlingen är relativt ny och under utveckling. Under VM blandas män med kvinnor, unga med äldre och OS-medaljörer med spelare från länder där vatten inte naturligt fryser till is. Östersund bjuder in till en veckas mångfalds-Mecka i norr med sin passande slogan; ”More Than You Expect”!

Stoltheten över arrangörskapet lyser i Rickard Hallströms (chef för VM organisationen) ögon när han berättar om mästerskapet och sporten.

– Det är variationen som gör vårt VM speciellt. Aldrig förr har så många nationer anslutit sig till ett curlingmästerskap och aldrig från så vitt spridda delar av världen. Att vi dessutom arrangerar det första stora mästerskapet i mixed dubbel efter de olympiska spelen är verkligen häftigt. Något som skriver in oss i historien, säger Rickard.

I och med mästerskapet visar VM organisationen, staden och sporten upp Östersunds nya arena, som föga förvånande heter just, Östersund Arena. En idrottsanläggning som en gång tidigare använts vid curlingspel och bevisats vara en utmärkt arena för sporten. Här görs isen (som annars används till ishockey och konståkning) om och iordningställs till 10 stycken curlingbanor. Ett systematiskt och noggrant hantverk som tar fyra influgna ismakare en vecka att iordningställa.

– Arenan har visat sig vara perfekt för ändamålet i och med närheten mellan de två hallarna. Då arenan bara har tre år på nacken känns den både fräsch och modern. Vi är glada över att kunna välkomna curlingfamiljen tillbaka till vår stad, säger Hallström med ett stort leende.

Östersund har etablerat sig som en flitig evenemangsstad som under de kommande åren arrangerar flertalet stora mästerskap. Att återkommande arrangera stora idrottsevenemang och göra sig synlig i stora medier över hela världen är något som stärker hela regionen och dessutom svensk idrott. Curling-VM 2018 kan ses som startskottet för en spännande evenemangsresa som visar vägen och lägger ribban högt för kommande evenemang.

– Det känns fantastiskt att få möjligheten att visa upp Östersund för närmare 400 curlare från hela världen. Vi siktar som vanligt på att ta hand om alla spelare, ledare och tillresta så väl att de ser det som en självklarhet att komma tillbaka till Östersund.

Just nu är det ett fantastiskt drag kring idrotts-Östersund, och att arrangera VM i Curling här känns helt rätt i tiden. Det här blir en bra grund att stå på för att söka kommande, ännu större mästerskap, säger Hallström.

Text: Charlotte Troberg

Officiell hemsida VM Mixed dubbel 2018