Ny danstävling under dansbandsveckan i Malung

En av sommarens stora nyheter under Svenska Dansbandsveckan är en helt ny danstävling där vem som helst kan anmäla sig och vara med.

Under en tid har Svenska Danssportförbundet, Bergslagens Danssportförbund och dansklubbarna, La Danzers från Ludvika, Hedemora Svänggäng och Mora Dansklubb planerat det hela. Tävlingen kommer att genomföras onsdagen 18 juli i Malungs ishall som då görs om till en danstävlingsarena.

Malungs Öppna DansMästerskap kommer att bli nytt och annorlunda. Det blir både en  traditionell partävling och en Jack`n Jill-tävling. Jack`n Jill är en tävling där ”singlar”, de som inte har någon förutbestämd tävlingspartner, kan vara med. Singlarna lottas sedan ihop till tävlingspar.

Inte ens tävlingen är som en vanlig tävling utan här bjuds på ett nytt moment. Man kommer först att dansa en foxtrot och sedan direkt därpå en bugg. Tre tävlingsdomare kommer att bedöma det hela. Två av domarna är utbildade och godkända av Svenska danssportförbundet att bedöma tävlingsdans. Tredje domaren har själv tävlingsdansat och är väl införstådd i dans men inte utbildad.

Efter ett antal heat kommer ett finalheat i de bägge klasserna. Alla från 15 år och uppåt som vill testa på tävlingsdansens tjusning är välkomna att anmäla sig till detta evenemang. Det görs på http://danstavling.nu/

För frågor kontakta
Tommy Sålder, Mora Dansklubb   070-654 63 32