​9 av de topp 10-rankade Rock'n'Roll-paren i världen kommer till Halmstad lördag 28 maj för Europamästerskapen

Europas bästa Rock´n´Roll-dansare kommer till Halmstad Arena den 28 maj för att göra upp om titeln Europamästare i Rock´n´Roll. Tillsammans med detta kommer vi se världseliten i Boogie Woogie i World Masters Main och World Cup Juniors. Det blir också World Cup i Rock Couple Dance Show. Det kommer bjudas på en fantastisk show med grym dans, grymt ljud och ljus samt en otrolig stämning som kommer lyfta taket på Halmstad Arena.

I EM-klassen för Rock’n’Roll Main Class ställer Robin Jovliden och Sara Jonsson upp. Paret som kommer från Halmstad, men som numera är bosatta i Stockholm, ligger på en tionde plats på världsrankinglistan. De ställs mot ett hårt motstånd, då nio av världsrankingens topp tio i klassen kommer att vara på plats i Halmstad.

- Paret är det mest tekniskt avancerade paret från Sverige på många år, kanske till och med det mest avancerade vi någonsin har haft, säger David Ekroth, Svenska Danssportförbundets kommunikationsansvarige för EM-tävlingarna.

Även i grenen Boogie Woogie har Sverige flera framstående par, som kan slåss om bra placeringar under lördagens tävlingar, både i junior- och i vuxenklassen.

Förberedelserna inför lördagens tävling går nu in i sitt slutskede och Halmstad Arena kommer att förvandlas till Colosseum som kommer ge en fantastisk inramning av hallen, det kommer bjudas på en häftig show från morgon till kväll. Tävlingarna börjar vid 09:00, runt 17:30 kommer finalpasset att dra igång med Boogie Woogie följt av Rock’n’Roll.

Värd för evenemanget står SDK Laxbuggarna, vana arrangörer sedan bland annat 2007 då VM i olika dansgrenar anordnades. Årets mästerskap äger rum 28 maj 2016 i Halmstad Arena.

Svenska Danssportförbundet, Destination Halmstad samt olika samverkanspartners från den privata sektorn stöttar SDK Laxbuggarna i arbetet kring evenemanget, för att alla tävlande och besökare ska få en helhetsupplevelse som innehåller både fantastisk danssport och Halmstad som stad.

- Med minst två fullbokade hotell förväntar vi oss stort stöd i Halmstad Arena under tävlingarna. Ett sådant här event med dans i världsklass med dansare från 16 länder får man bara inte missa. Vi arbetar nu hårt in i det sista för att göra lördagen till en mycket minnesvärd dag för både dansare och publik, säger Ulrika Almskoug i styrelsen för SDK Laxbuggarna.

Tävlingarna går även att följa live på play.danssport.se för de som inte har möjlighet att komma till arenan.

Mer information och frågor:
EM i Rock´n´roll, World Master och World Cup i Boogie Woogie. Halmstad Arena 28 maj 2016.

Webbplats: www.ecrocknroll2016.com

Klasser: EM i Rock´n´Roll i Main Class & Juniors, World Cup Rock’n’Roll Couple Dance Show, World Master i Boogie Woogie Main Class, World Cup i Boogie Woogie Juniors & Senior.

David Ekroth – Kommunikationsansvarig för EM-tävlingarna
Telefon: 070-667 18 35 E-post: david.ekroth@danssport.org