Danssport: Världscupstävlingar i Rimini 26-27 juni

Sol, hav och fina sandstränder det är Riminis fina rykte men våra dansare spenderar tiden inomhus för världscuptävling i Boogie Woogie och Rock´n´Roll nu i helgen, 26-27 maj. Sverige skickar 29 par till Italien för att försvara de blå-gula färgerna.

I Rock´n´Roll är det fyra par som ska åka varav två par i main. Det kommer att vara hård konkurrens, men förhoppningen är att vara med och föra Sverige ytterligare ett steg framåt inom Rock´n´Rollen.

I Boogie Woogie åker paren ner med förhoppningar om att följa upp förra årets topp placeringar, 1:a och 2:a.
Paren är även sugna på att försöka rubba det norska paret Thorbjörn Solvoll Urskog och Susanne Barkhald Sandberg från tronen eftersom man inte lyckades sist på NM. Det norska paret har bara förlorat en tävling det senaste året, just här i Rimini, så de svenska paren har kanske ett mentalt övertag.

Tävlingen är även viktig inför VM i september, därför gäller det att prestera för att visa bra resultat innan uttagningarna. Fler svenska par försöker även ta sig in bland topp 10 på rankingen, och de par som är topp 10 försöker klättra högre upp för att möjliggöra att Sverige får skicka fler par till VM och EM i höst.

Fakta om tävlingen

• Rekord i antal startande par i Boogie Woogie Main, över 55 par.
  • 2 av de svenska Boogie Woogie Main är rankade topp 10.
  • 4 av de svenska paren i Boogie Woogie Junior är rankade topp 10.
  • Sverige skickar ner 12 juniorpar, 11 mainpar och 2 seniorpar i Boogie Woogie.
  • Sverige skickar 2 par i Rock´n´Roll Main, för första gången på väldigt länge.

Följ resultaten via World Rock´n´Roll Confederations hemsida