Elitdansare från hela Europa intar Hammarö

Till helgen går den första av årets två stora internationella danstävlingar som hålls i Sverige av stapeln. Dancing Team Club Hammarö arrangerar världscuptävling i Boogie woogie och Rock’n’roll Ladies formation. För första gången någonsin ställer Sverige upp med ett lag i formationsklassen.

Dancing Team Club Hammarö är van arrangör av stora tävlingar och har tidigare arrangerat Nordiska Mästerskapen, Lag-SM och GP-tävlingar i BRR. På lördag står de värd för årets första världscuptävling i Boogie woogie för main class, seniors och juniors samt världscuptävling i Rock’n’roll Ladies formation. Ett 30-tal volontärer jobbar intensivt med förberedelserna inför helgens tävling, allt under ledning av föreningens ordförande Wibecke Ivarsson.

För första gången någonsin ställer Sverige upp med ett lag i formationsklassen Rock’n’roll Ladies formation, som alltså har sitt ursprung i pardansen rock. Det svenska laget består av 13 tjejer i åldern 14 till 27 år, spridda över landet. Många av tjejerna har tidigare tävlat i Rock’n’roll på hög nivå. Förbundskapten Nicklas Nyberg drog igång projektet med rockformation i juni förra året.

- Ja, målet var ju mästerskapsrepresentation 2017, men när vi nu fick en världscuptävling på hemmaplan var det bara att elda på brudarna och se till att börja träna, säger Nicklas.

Laget har tränat ihop endast 9 tillfällen, även om några varit hela helger. Emma Jonsson har varit ansvarig för träningarna och den som ihop med laget skapat själva koreografin. Nicklas är stolt över tjejerna och ser fram emot helgen.

- Det känns jättebra! Tyvärr ligger tre av tjejerna i magsjuka efter ett träningsläger i rock som hölls förra helgen, inför nästa stora tävling på hemmaplan, EM i Rock’n’roll i maj. Men vi hoppas att de hinner repa sig ordentligt. Laget träffades senast för två helger sedan för sista lägret inför tävlingen och körde genomförande med kläder, fortsätter förbundskapten Nyberg. Andra länder har längre tradition med formationsdans inom Rock’n’roll, lagen från Ungern är till exempel extremt vassa. Så länge våra tjejer gör det de ska och har roligt så kommer det bli toppen. Helgens tävling är ett delmål och en början till att nå ut med rockformation till allmänheten och danssverige, avslutar förbundskaptenen.

Tjejerna som alltså ingår i det historiska laget, döpt till Rocksettes, är Lova Lindkvist, Silje Elveback, Emelie Genberger, Sara Jonasson, Sara Elander, Marielle Andersson, Ida Jonsson, Emma Jonsson, Moa Kedner, Elin Hansson, Alica Såthén, Lisa Nilsson och Rebecca Lindeberg. På lördag tävlar de mot fyra andra lag från Ungern, Tyskland och Schweiz.

Förutom världscuptävlingen i Rock’n’roll Ladies formation hålls World masters i Boogie woogie main class och World cup i Boogie woogie seniors och juniors. Juniorklassen har 24 startande par varav elva är svenska, seniorklassen har 23 startande par varav fyra tävlar för Sverige och i main class är 13 av de totalt 37 paren tävlande för Sverige.

På söndag arrangerar Dancing Team Club även GP-tävling i BRR, full fart hela helgen alltså. Och spännande blir det. Boogie woogiens nya bedömningssystem körs live för första gången på lördag och givetvis ser vi fram emot att få se Rocksettes första tävlingsframträdande någonsin.

Foto: Jochen Römling