EM i Boogie Woogie startar på fredag.

Den 17 och 18 augusti avgörs Europamästerskapet i Boogie Woogie i Stuttgart, Tyskland. Tävlingen är en del av German Open Championship, en stor internationell tävling i standard- och latindanserna. Tävlingen ordnas för tjugosjätte året i rad och hela 5300 par kommer att tävla under fem dagar.
13 par är uttagna att representera Sverige i junior-, vuxen och seniorklassen. EM-finalen i vuxenklassen, en av evenemangets höjdpunkter, dansas på lördagkvällen och kommer sändas live på tysk TV, kanal SWR.

Målsättningen från Svenska Danssportförbundet är att vara den nation som tar flest finalplatser. Resultatet i EM ligger till grund för uttagningarna till VM i norska Fauske i september.

Tävlingen i Stuttgart brukar vara en häftig upplevelse. Boogie Woogien är mycket omtyckt av publiken och stämningen brukar höjas när Boogie Woogiedansarna gör entré på tävlingsgolvet, säger sportchef Håkan Rönnqvist.

Vi hoppas på att försvara guldmedaljen i juniorklassen från EM i Karlstad förra året då Pontus Spelmans och Lena Magnusson från dansklubben LaDanzers i Ludvika vann. I juniorklassen hade vi två svenska par i final på förra årets EM och vi hoppas kunna ha minst tre par i final i år.
Hälften av startfältet i juniorklassens semifinal bestod av svenska par förra året och den bredden hoppas vi kunna visa även i år. I vuxenklassen tog vi hem både silvermedaljen och bronsmedaljen genom Jonathan Haug och Nicole Martini från Västkustbuggarna, Tanumshede och Pontus Persson och Isabella Gregorio från Borås Dansförening och vi håller tummarna för lika fina resultat i år.

För mer information kring de uttagna paren, läs mer i den bifogade presentationen.

För mer information kring tävlingarna, kontakta Johanna Johansson, sammordnare för VO Elit, johanna.johansson@danssport.org 070-224 36 18

Uttagna par att representera Sverige

Junior
Pontus Spelmans - Lena Magnusson (La Danzers DK, Ludvika)