Enkät från IVO angående tillsyn av gruppbostäder

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) genomför en tillsyn av gruppbostäder som bedrivs enligt 9 § 9 LSS (Lagen1993:387 om stöd och service till vissa funktionshindrade). Tillsynens fokus är att granska förekomsten av tvångs- och begränsningsåtgärder samt kränkningar riktade mot de som bor på boendet.

Som ett underlag i tillsynen inhämtar IVO uppgifter via enkäter från, personal som arbetar i gruppbostäder, närstående (t.ex. förälder, make/maka, barn, barnbarn, nära vän) och legala ställföreträdare till personer som bor på gruppbostäder. Syftet är att genom svaren på olika frågor om t.ex. trygghet för de boende och förekomsten av åtgärder som kan uppfattas begränsande hitta indikationer på risker i verksamheter. Uppgifterna används som ett underlag av flera inför urval av gruppbostäder för tillsyn.

Du som har fått den här enkäten är närstående och/eller legal ställföreträdare för en vuxen person som bor i en gruppbostad. Om du är både närstående och legal företrädare räcker det om du besvarar enkäten en gång.

Om du har frågor om enkäten kan du vända dig till tillsynLSS.mitt@ivo.se.

Länk till enkäten: https://sr.artologik.net/ivo/Survey/571