Fotografi på valberedningen i Svenska Downföreningen. Från vänster: Paul Philip Abrigo, Carina Karlsson och Sofia Thole Kling

Lär känna valberedningen och nominera till riksstyrelsen 2024

Hej valberedningen, vem är ni?

• Paul Philip Abrigo heter jag och är pappa till Amélie (född 2016), och har varit medlem i vår förening sedan de där första omtumlande dagarna mellan Södersjukhusets BB och Tittuts spädbarnsverksamhet. Bor i Stockholm och driver modeföretaget Syvênde Swimwear med min fru, samt är rådgivare inom Public Affairs och strategisk kommunikation. På fritiden sjunger, skriver och fiskar jag.
  • Carina Karlsson heter jag och är mamma till Patrik. Vi bor i Söderhamn, en vacker kuststad i Hälsingland. När Patrik föddes fanns inte internet så allt jag behövde lära mig om Downs Syndrom gjorde jag genom böcker på biblioteket och genom en person som jobbade på Barnhabiliteringen som själv hade en dotter med DS. 2013 hade Svenska Downföreningen en föreläsning med Brian Skotko, och genom vår Anhörigstöd, som hade fått information om föreläsningen, kom jag i kontakt med vår fina förening. Har suttit i rikstyrelsen i 8 år och är även ledamot i vår lokala avdelning. Jag älskar att gå i skogen, plocka svamp och bara vara i nuet. Idrott är också ett av mina stora intressen.
  • Och jag heter Sofia Thole Kling. Tidigare haft chansen att bidra på babyläger innan vi flyttade till Skåne 2019. Är mamma till Sonja (född 2011). Det var i samband med att jag läste handledarutbildningen i Karlstadmodellen som vi blev medlemmar i föreningen. Bor i Hjärup, en ort mellan Lund och Malmö omgiven av åkrar. Jobbar som arbetshandledare på en daglig verksamhet för personer med lindrig autism. Tycker om att göra det mesta som har med natur och skapande att göra. Obotligt nyfiken och slutar aldrig att studera. Ledamot i FUB Lund och tycker samarbete mellan FUB och Svenska Downföreningen är kanon!

Vad gör ni i valberedningen?

Vi arbetar med att ta fram förslag till en styrelse för Svenska Downföreningen nästa år. Och lite annat som hör till årsmötet, till exempel vilka som ska vara funktionärer och så vidare. Sedan beslutar årsstämman, det vill säga medlemmarna, vilka som ska ingå i den nya riksstyrelsen.

Varför vill ni valbereda?

För att det är det viktigaste uppdraget i föreningen (har vi fått höra) OCH för att vi får lära oss så mycket. Inte minst är vi ett bra team, det är kul att lära känna varandra och förstås styrelsen, kansliet och alla kandidater, helt enkelt att få lära känna vår fina förening bättre.

Vad är det svåraste?

Det hoppas vi blir att välja mellan många bra kandidater som har de kompetenser och egenskaper som behövs!

OBS! Du har väl inte missat att du som medlem kan nominera? Scanna QR-koden här ovan, nominera och skicka in! Annonsen som publicerades tidigare i höst finns via den här länken. Du kan också nominera direkt här

Har du några frågor till oss? Hör gärna av dig till: val@svenskadownforeningen.se

Brevet från valberedningen som PDF