Fotografi av händer som håller varandra

Snart årsmöte - ditt engagemang behövs!

Hej alla medlemmar!

Snart, den 5:e februari, är det digitalt årsmöte för alla oss i föreningen som tillhör avdelning Uppsala och vi hoppas ni kan komma!

I år äger vårt sjätte årsmöte rum sedan vi startade föreningen 2018 och vi som för närvarande sitter i styrelsen är Carl-Johan Brahme, Monica Gustafsson, Hanna Fåhreus och Martina Grandin. Det har varit en givande tid där vi tillsammans med er bl a arrangerat återkommande träffar för alla medlemmar samt firat och uppmärksammat Rocka Sockorna och Rocktober. Utan ert stöd hade det aldrig blivit av och för det är vi tacksamma.

Ett stort mål för oss i styrelsen har alltid varit att skapa gemenskap i föreningen och sprida kunskap kring DS. Vårt medlemsantal i Uppsala har sakta ökat sen 2018 vilket vi är glada för - och idag har vi kontakt och samarbeten med flera andra organisationer, bland annat FUB och Uppsala Stadsbibliotek.

I år kommer Hanna sorgligt nog lämna styrelsen och vi funderar på hur vi vill driva föreningen här i Uppsala. Vi vill göra mer än vi gör - och för att lyckas med det behöver vi en bra styrelse.

Därför vill vi gärna att ni som kan tänka er att lägga lite tid på frågor kring DS att höra av er till oss. Du behöver inte ha någon särskild bakgrundskunskap och det är inte ansträngande om vi är flera. Styrelsen träffas digitalt ca en gång i månaden eller varannan månad och mötena är väldigt informella.

Som styrelsemedlem har du möjlighet att påverka vilka frågor föreningen ska driva. Du får tillgång till en demokratisk plattform där ditt engagemang och dina idéer kan förverkligas. Genom att vara en del av styrelsen får du också chansen att knyta kontakter med andra förtroendevalda från hela Sverige, som alla delar ditt engagemang för personer med Downs syndrom. Dessutom blir du inbjuden till föreningens tvärkontakter för förtroendevalda och kommer att representera Uppsala på det nationella årsmötet. Att vara förtroendevald i Svenska Downforeningen är båda roligt och ett viktigt uppdrag.

Vi vill även starta en “trivselgrupp” inom föreningen - och till den söker vi dig som kan tänka dig att bara arrangera föreningens träffar. Det innebär att tillsammans i en grupp bestämma datum, hitta lämplig plats och handla in fika några gånger per år. Man får även fri fantasi att hitta på aktiviteter om man vill inom föreningens ekonomi. Gruppen kommer att vara i kontakt med styrelsen då och då när det behövs. Trivselgruppen och styrelsen kommer i sådant fall att prata ihop hur vi bäst kan samarbete under året.

Så kom på årsmötet!

Prata med oss!

Och om du vill och föredrar så kan vi berätta hur vi jobbar och vad vi vill på ett separat möte.

Vi ser fram emot ett givande 2024 nu när pandemin äntligen är slut!

Väl mött!

// Carl-Johan, Monica, Hanna, Martina