Almedalen 2016: Fosterdiagnostik - vi har tekniken men har vi etiken?

Almedalen 2016: Fosterdiagnostik - vi har tekniken men har vi etiken?

Idag kan ett enkelt blodprov från modern berätta allt om ett fosters genetiska uppsättning samtidigt som frågorna som provet väcker blir allt mer komplexa. Är den medicinska professionen rustad för att hantera dessa frågor? Finns förutsättningar för blivande föräldrar att göra ett informerat val?

Fosterdiagnostik aktualiserar flera etiska frågor vars svar har betydelse för synen på och respekten för människovärdet. De berör även självbestämmande, integritet samt rättvise- och prioriteringsaspekter.

Vad innebär den växande användningen av nya diagnostiska teknikerna för kommande generationer på individ- och samhällsnivå? Vad letar vi efter och varför? Finns ett etiskt perspektiv med när besluten fattas om hur och till vem fosterdiagnostik erbjuds?

Fosterdiagnostik är inte en fråga enbart för den medicinska professionen och blivande föräldrar utan en viktig samhällsfråga då den berör de mest grundläggande etiska frågeställningar och värderingar.

Medverkande:
Charlotta Ingvoldstad
, genetisk vägledare, Karolinska Universitetssjukhuset
Niklas Juth, docent i medicinsk etik, Karolinska Institutet
Peter Lindgren, överläkare vid Centrum för fostermedicin, Karolinska Universitetssjukhuset
Chatrine Pålsson Ahlgren, ledamot Smer
Nils-Eric Sahlin, professor i medicinsk-etik, Lund och sakkunnig, Smer
Lars Sandman, professor i hälso- och sjukvårdsetik, Linköpings universitet
Maria Soller, överläkare, klinisk genetik, Lunds universitet
Marita Wengelin, anhörigrepresentant

Moderator:
Kattis Ahlström
, journalist

Tid: Måndag 4 juli kl. 13.30-14.45

Plats: Terrassen, Donnerska huset, Donners plats 1, Visby

Seminariet arrangeras av Nationella Nätverket för Kunskap och Kommunikation kring Fosterdiagnostik (NNKKF) i samarbete med Statens medicinsk-etiska råd (Smer) med stöd av CSD (Centrum för sällsynta diagnoser) Sydöst, Riksförbundet FUB (för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning), Svenska Downföreningen, SFMG (Svensk förening för medicinsk genetik), SFOG (Svensk förening för obstetrik och gynekologi)

Seminariet på Almedalsveckans hemsida

Diskutera och kommentera i sociala medier med hashtaggarna #fosterdiagnostik #etik
Moderatorn Kattis Ahlström kommer under seminariets gång att följa flödet.