Hundskötare

Hundskötare

Hej William, vad gör du på ditt jobb?
När jag börjar städar jag hunddagiset, sopar och våttorkar. Ger hundarna vatten, ibland även hundmat. Vi har över 100 hundar, så det är rätt stort. Klockan 12 till 13 är det lunch. Sen går vi ut med hundarna på promenad. Vi går 30-45 minuter. Efter det städar jag lite till. Jag brukar också göra fint i köket, och ibland fixar jag kaffe.

Vad är svårast och vad är roligast?
Allt är lätt. Bada hundarna är roligast, men det har jag bara gjort en gång. Gosa med hundarna.

Vilka arbetstider har du?
Jag börjar klockan 10 och slutar 15. Lunch mellan 12-13.

Hur åker du till jobbet?
Först buss, sen 2 tunnelbanor och så buss. Det tar en timme.

Maricka Hållsten, som är platschef för Changdobels i Danderyd, berättar att de just nu är nio anställda, varav en del på timme. Några är också där på praktik för att se om jobbet passar dem, och kommer nog att bli anställda.

Man går ut med olika många hundar åt gången beroende på hur de passar ihop. Ofta hjälper vana hundar till att hålla efter nya hundar lite grann.

Maricka och William på promenad med några av hundarna.

William, har du någon egen hund?
Nej, men ibland har vi tagit hand om vänners hundar. Jag och Charlie vill ha en egen hund.

Har du alltid tyckt om hundar?
Ja och även hästar.

Vilken utbildning har du?
Naturbrukslinjen inriktning häst och hund.

Hur fick du jobbet?
Min bror Charlie la ut på Facebook att jag sökte praktikplats. Och ett svar var från hunddagiset Changdobels. Efter jag gick ut gymnasieskolan i våras frågade jag om jag fick jobba vidare hos dem. Och det fick jag. Nu jobbar jag 50%. Och tjänar egna pengar.

Fakta: William arbetar 50 % och har lön och förmåner enligt kollektivavtal. Arbetsgivaren Changdobels Hundpensionat & Hunddagis får ett lönebidrag från Arbetsförmedlingen. William har dessutom 50 % aktivitetsersättning från Försäkringskassan för att fylla upp till motsvarande 100 % arbetstid.

William Gårdeman intervjuades i december 2017.

Lotta Larsson

Forskning och vetenskap 0735736310