Uppskattat antal personer med Downs syndrom i Sverige per åldersgrupp. (de Graaf, Buckley, Skotko)

Hur många personer i Sverige har Downs syndrom?

Den bästa skattningen av hur många personer i Sverige som har Downs syndrom är 6.792 personer och gäller för år 2015.

Gert de Graaf, Frank Buckley och Brian Skotko har gjort den mest ambitiösa uppskattningen av hur många personer i Europa som har Downs syndrom. De uppskattar att det fanns 419.000 personer med Downs syndrom i Europa år 2015, och att 6.792 personer med Downs syndrom levde i Sverige.

I sin senaste studie (2022) med nya data från perioden 2016-2020, så bedömer forskarna att antalet personer med Downs syndrom minskar i Västeuropa sedan 2000 och i Nya Zeeland sedan 2011, men fortsätter att öka i USA och Australien.

Estimation of the number of people with Down syndrome in Europe. (2021, Mar: Gert de Graaf, Frank Buckley, Brian G Skotko.) PMID33130823 , PMC7940428

Estimation of the number of people with Down syndrome in the United States. (2017, Apr: Gert de Graaf, Frank Buckley, Brian G Skotko.) PMID27608174, DOI:10.1038/gim.2016.127

Estimation of the number of people with Down syndrome in Australia and New Zealand. (2022, Oct: Gert de Graaf, Ellen Skladzien, Frank Buckley, Brian G Skotko.) PMID36194210, DOI:10.1016/j.gim.2022.08.029

Relaterat på Svenska Downföreningens hemsida:

Sällsynt hälsotillstånd (Jun 2022)

Välkomna alla barn födda 2017 och 2018! (Jan 2021)

Livslängd och dödlighet i Sverige 1969-2003 (Apr 2013)

Vi kan alla ha lite Downs syndrom (Aug 2014)

Mickan Lüning

Svenska Downföreningens kansli 072-219 38 99