En glad Ida efter besked om vinsten i tävlingen

Nyhet -

Ida Wik blir den första personen med Downs som designar en strumpa för Happy Socks

Grattis Ida Wik!

Svenska Downföreningen och Happy Socks har under ett par veckor i oktober genomfört en, i sitt slag helt unik, tävling. Vinnaren i tävlingen blir den första personen någonsin med Downs syndrom att designa en strumpa för Happy Socks.
Nu är tävlingen avgjord och det vinnande bidraget ”vän” är designat av Ida Wik. Juryns motivering lyder;
”För en strumpa som på ett självklart sätt förmedlar det som är bland det viktigaste i livet -vänskap och inkludering.
Det vinnande bidraget i Rocka sockornas och Happy Socks designtävling för personer med Down syndrom är Ida Wiks bidrag ”Vän.”
Ida Wik är en 23-årig tjej från Stockholm vars högsta dröm är att bli designer. Och nu har den drömmen slagit in. Ida är den första personen med Downs syndrom som designar en strumpa åt Happy Socks. Vi gratulerar Ida till vinsten i tävlingen och önskar henne lycka till med designandet i framtiden.

”Vi arbetar dagligen för att personer med Downs syndrom ska få möjlighet att bidra till och delta i samhället utifrån sina individuella förutsättningar. Vi vill sprida kunskap och slå hål på fördomar om Downs syndrom. Ett bra sätt att göra det är att visa på vad personer med Downs syndrom kan åstadkomma, bara de får chansen” säger Annika Lindqvist, Kommunikatör på Svenska Downföreningen.

”Ledorden på Happy Socks är inkluderande och mångfald, detta i sig leder till vår ide om att sprida glädje. ”Bring happines to the world”, så för oss på Happy Socks var det en självklarhet att ta kontakt med Svenska Downföreningen.” Säger Tom Webersink, Country Manager på Happy Socks i Sverige.

Designen ”Vän” kommer att paras ihop med en strumpa ur Happy Socks ordinarie sortiment, märkas upp med varumärket Rocka sockorna och säljas till förmån för Svenska Downföreningen i Happy Socks butiker, hos deras återförsäljare samt i webshopen under perioden 22/2 – 31/3 2021.