Foto; Sacharias Källdén

Kampen för Leanders "vanliga" skolgång

Leander har gått i Matteus sedan han började i förskoleklass, och där påpekade personalen snart att han borde vara integrerad i ordinarie klass. Och det var han sedan, tillsammans med en resurs som hjälpte honom.

I oktober förra året fick Anna-Lena beskedet att hennes son inte längre skulle få vara integrerad i den vanliga grundskolan, utan gå heltid i grundsärskolan från och med sjunde klass.

– Det gynnar inte honom alls. Jag tycker det känns så motigt att rektorn inte ser den potential våra barn har. Skolan vill att min son ska in i en daglig verksamhet efter skoltiden, jag vill att han ska lära sig för resten av sitt liv och kunna ha ett jobb i den "vanliga" världen, säger Anna-Lena Christensson Österberg, Leanders mamma.

Läs hela artikeln i StockholmDirekt här