Prima Ballerinan, Helgonet och Superhjälten från utställningen Ikoner. Foto: Emma Svensson.

Nyhet -

Ny chans att se fotoutställningen IKONER - 21 mars-21 april på Landvetters kulturhus

Du kommer säkert känna igen dem, Rose och Jack på Titanics däck, Barbie i sitt rosa hus eller en statsminister som talar till nationen. Ikoner – en utställning om att få finnas presenterar porträtt av kända ikoner och arketyper där vi alla kan finna någon eller något att relatera till. Det är bilder av universella drömmar och önskningar om att vara en del av populärkulturen, konsten eller samhället. Men här gestaltas ikonerna av en grupp som sällan eller aldrig har fått synas, trots att de alltid funnits bland oss. De 21 modellerna från hela Sverige har flera saker gemensamt; drömmar, känslor och Downs syndrom.

Utställningen invigs den 21 mars kl 14 med musik av funkisbandet The Church Rockers. Unga från Arbetskraften bjuder på fika. Bilderna visas både utomhus på Guldsmedsplatsen och inomhus. Ute visas ett urval.

För mer info - klicka här