Rischard Lewkowiez som vuxen (foto: Lisbet Svensson) och som liten pojke (foto: privat)

Nyhet -

Pojken som lämnades kvar - missa inte TV-programmet "Arvinge okänd" på SVT måndagen den 24/9

Rischard Lewkowiez föddes i Malmö 1946. Hans föräldrar lämnade honom motvilligt ifrån sig när han var 7 år och han var i samhällets vård fram till sin död 2012. Ingen har känt till hans och familjens dramatiska livsöden - förrän nu.
Rischards drabbande historia, med många bottnar och oväntade vändningar, berättas i SVT:s program Arvinge okänd.
Programmet finns på SVT Play.
(Programmet sändes i SVT 1 måndagen den 24/9 2018)

Rischards föräldrar Hilel och Perla Lewkowicz kom till Malmö 1945. Nazisterna ville utplåna Rischards föräldrar för att de var judar. När deras son Rischard några år senare föds i Malmö med Downs syndrom utsätts även han för samhällets förakt och föräldrarnas mardröm fortsätter. Efter många års försök beviljas paret 1953 inresetillstånd till USA men amerikanska myndigheter nekar sonen Rischard att följa med på grund av hans funktionsvariation. Föräldrarna emigrerar i tron att sonen ska få komma efter när de kan bevisa att de klarar sig ekonomiskt, men ett ödesdigert läkarutlåtande krossar allt hopp om att USA någonsin ska bevilja Rischard ett visum.

OBS Programmet har som det enda i serien försetts med en varning för barn och känsliga tittare på grund av sitt starka innehåll.

I programmet medverkar också bland andra Ann Holmberg, Elin Svensson med sonen Sven, Märta Persson, Sebastian Back med dottern Merida och Jenny Lindström-Beijar med dottern Vanja. Programledare är Kattis Ahlström och Niklas Källner.

Foto: SVT