Remiss: Kognitiv svikt vid misstänkt demenssjukdom

Remiss: Kognitiv svikt vid misstänkt demenssjukdom

Ett förslag till standardiserat vårdförlopp för utredning av kognitiv svikt vid misstänkt demenssjukdom är nu ute på remiss. Det kan underlätta för personer med Downs syndrom att få en ordentlig utredning, en riktig diagnos och rätt behandling.

SKR utvecklar tillsammans med Regionerna nationella system för kunskapsstyrning i hälso- och sjukvården. I detta ingår att ta fram personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp. Syftet med vårdförloppen är att öka jämlikheten, effektiviteten och kvaliteten i vården. Syftet är också att patienter ska uppleva en mer välorganiserad och helhetsorienterad process utan onödig väntetid i samband med utredning och behandling.

Vårdförloppet Kognitiv svikt vid misstänkt demenssjukdom är nu ute på remiss. Remissen är öppen från och med 16 september till och med 27 november och alla som är intresserade är välkomna att lämna synpunkter. SKR ser gärna att svaren samordnas inom organisation eller förening, så du får gärna skicka dina synpunkter till Svenska Downföreningen för ett samordnat remissvar:

Läs hela remissen