"Skön är hamnen" -En mysrysare med lärarhandledning för mångfald

"Skön är hamnen" -En mysrysare med lärarhandledning för mångfald

Boken "Skön är hamnen" är en spännande bladvändare som baseras på de verkliga händelser som ägde rum på Vipeholm, en anstalt för "sinnesslöa" under mitten av 1900-talet. Det är en historielektion förpackad i en mysrysare. Berättelsen är lättläst och skriven i ett högt tempo för att fånga även den lite mer svårflirtade läsaren. "Skön är hamnen" är skriven av Elin Lindholm som förutom att arbeta som författare arbetar som speciallärare.

I boken har Alice, en flicka med Downs syndrom en av huvudrollerna.

- Jag vill med boken visa de fantastiska människorna som finns bakom funktionsvariationerna och diagnoser, säger författaren Elin Lindholm.

Till boken finns en lärarhandledningen att ladda ner gratis på Idusförlags hemsida. Där finns bland annat förslag på hur man i skolan kan sprida kunskap om "funkis".

- Skolan har som mål att varje elev ska ta avstånd från att människor utsätts för diskriminering, förtryck och kränkande behandling. Jag anser att vi generellt är väldigt bra på detta när det gäller genus och människor från andra kulturer men just funktionsvariationer glöms ofta bort, vilket lätt skapar en "vi och dom" känsla, fortsätter Elin.

Boken släpptes den 2/12 2020 och har redan hyllats.

"Elin Lindholm gör det forskarna inte kunnat, hon förmedlar känslan." säger Elin Bommenel, lektor på Lunds Universitet som forskat om Vipeholm.

I BTJ-häftet nr 1, 2021 skriver lektör Fia Idegård följande:

"Boken fungerar väl både som högläsning och självständig läsning. Dess tunga tema bjuder in till funderingar om människors lika värde och diskriminering, frågor som är relevanta och viktiga än idag. Det här är både välskrivet och välkomponerat, och trots allvaret så är det även en varm och hoppfull berättelse av författaren Elin Lindholm." Hon ger boken betyget 5 av 5 (briljant).

Skön är hamnen är förutom en välskriven, spännande och kuslig historia en berättelse om vänskap och kärlek bortom tid och funktionsvariationer.

Boken finns att köpa där böcker finns.