UPP-pristagare kämpar för allas lika värde

För att motverka fördomar och visa på möjligheterna för personer med Downs syndrom delar Svenska Downföreningen varje år ut UPP-priset. Årets pristagare är Anna Strand och Karl Grunewald. De tar emot priset av skådespelaren och regissören Ika Nord inför firandet av Internationella dagen för Downs syndrom.

Genom Svenska Downföreningens UPP-pris vill vi lyfta fram en person med Downs syndrom som visat initiativförmåga och banar väg för andra. Dessutom hedras en person som har stor betydelse för att personer med Downs syndrom blir accepterade som fullvärdiga samhällsmedborgare, säger föreningens ordförande Helène Forssbaeck.

2011 års pristagare och motiveringar:

Anna Strand
Hon är initiativtagare till föreningen Grunden i Göteborg, en förening för personer med intellektuella funktionsnedsättningar, och under många år har hon arbetat för att påverka attityder i samhället genom att informera och tala för lika värde och respekt. Hon har medverkat i tv-debatter och internationella konferenser och skriver debattartiklar. Hon driver på för att stänga institutioner, kämpar mot fördomar och ifrågasätter de nya fosterdiagnostiska testen. Anna Strand tilldelas priset för sitt mod och sin drivkraft för att förbättra tillvaron och livsvillkoren för personer som har en intellektuell funktionsnedsättning. Med stolthet och pondus har hon gett en röst för personer med Downs syndrom och allas lika värde.

Karl Grunewald
Med stort engagemang kämpar han för allas rätt till delaktighet och värdighet - genom föreläsningar, böcker och skrifter . Han vände utvecklingen genom att gå i bräschen för att stänga institutionerna, och sedan ett halvsekel driver han på för att förbättra livsvillkoren för dem som har svårt att tala i egen sak. Outtröttlig fortsätter Karl Grunewald att synliggöra dem som samhället under långa tider har gömt undan och glömt bort, men som nu steg för steg börjar uppfattas som medborgare med lika värde.

Prisceremonin äger rum söndagen den 20 mars kl. 14.45 på Boulevardteatern, Götgatan 73 i Stockholm. Priset delas ut inför firandet av Internationella dagen för Downs syndrom, som infaller den 21 mars. Skådespelaren och regissören Ika Nord är prisutdelare.

För mer information:
Bengt Lyngbäck, juryns ordförande, Svenska Downföreningen, 070-659165.
Helene Forssbaeck, ordförande i Svenska Downföreningen, 0708-116757

Regioner

Svenska Downföreningen är en ideell förening för personer med Downs syndrom, deras familjer, anhöriga och personal. Föreningen ordnar aktiviteter som stimulerar och inspirerar, samlar och sprider kunskap om Downs syndrom, samt verkar för att människor med Downs syndrom ska ha samma möjlighet till delaktighet och valfrihet som andra. Läs mer på: www.svenskadownforeningen.se