Vad har Sean Banan och utbildningsminister Gustav Fridolin gemensamt?

En sak är säker – båda gillar olika och i år uppmärksammar de Internationella Downs syndromdagen den 21 mars.
Samma dag tillkännages vilka som får årets UPP-pris.

Den 21 mars år 2015 är det tionde året som World Down Syndrome Day, WDSD, uppmärksammas runt om i världen. WDSD är sedan 2012 en FN-dag för att aktivt öka allmänhetens medvetenhet om Downs syndrom. Vilket ligger helt i linje med FN-konventionen om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning, artikel 8.
Datumet är valt med omsorg. Den 21:a dagen i den tredje månaden symboliserar den trippel av kromosom nummer 21 som personer med Downs syndrom bär.

Utbildningsministern har redan tjuvstartat med att uppmärksamma dagen och hela utbildningsdepartementet deltar, tillsammans med över 119 000 andra, i den utmaning som sprids via sociala medier till skolor och arbetsplatser av 10-åriga Nathea Anemyr. Hennes event på Facebook har fått en enorm spridning och utmaningen är mycket enkel – ta på dig olika strumpor den 20 mars (eftersom 21 mars är en lördag) och hylla olikheter. Olika är kul, olika är bra. Rocka sockorna!

Svenska Downföreningen vill uppmana så många som möjligt att rocka sockorna både 20 och 21 mars genom att publicera bilder på strumpor av alla de slag, formationer och sammanhang i sociala medier. Tagga med #rockasockorna och #olikastrumporWDSD2015. Ökad medvetenhet ger ökad förståelse.

Den 21 mars tillkännages årets mottagare av UPP-priset.
Tillkännagivandet av 2015 års mottagare av UPP-priset äger rum på Siggesta gård i samband med Svenska Downföreningen Nätverk Stockholms firande av WDSD.

Vid samma tillställning lottas även vinnaren fram av resan till Världskongressen för Downs syndrom, som hålls i Indien i augusti i år. Världskongressen arrangeras vart tredje år och är en unik möjlighet för personer med DS att själva utbilda sig om sina rättigheter, träffa andra med samma diagnos och ta del av det allra senaste som händer inom forskning, utbildning, hälsa med mera. Svenska Downföreningens kampanj #DownsIndien2015 skickar i år för första gången en svensk representant till kongressen!

Svenska Downföreningen delar sedan 2009 ut UPP-priset varje år, till två personer, varav en med DS, som på något sätt inspirerat och visat på möjligheter för personer med Downs syndrom.
Individer med DS har samma behov och rättigheter som andra människor, men möts ofta av ett föråldrat synsätt på diagnosen och vad den innebär, vilket i praktiken begränsar valfriheten och motverkar möjligheterna att utvecklas till sin fulla potential.
Både kampanjen med olika strumpor och UPP-priset innebär tillfällen att belysa dessa orättvisor i samhället och på ett positivt sätt öppna för förändringar till det bättre.

Här finns hela programmet för firandet på Siggesta gård.

Sean Banan intar Skåne

I Helsingborg blir det familjefest på The Tivoli när Sean Banan gästar firandet som arrangeras av Svenska Downföreningen Nätverk Skåne med samverkanspartners.
För många av våra medlemmar är WDSD är en viktig dag för gemenskap och fira att vi på det ena eller andra sättet har berikats med en extra kromosom.

Hela Sverige firar

Orter som arrangerar träffar, utöver Stockholm och Helsingborg:
Göteborg
Stråtjära (Mellan Gävle och Söderhamn)
Visby
Umeå
Falun
Växjö
Långemåla, Högsby (Kalmar län)
Söderköping
Karlskrona
Piteå

Hela världen uppmärksammar Downs syndrom

FN arrangerar årligen en WDSD-konferens i högkvarteret i New York, i år 20 mars, med temat ”Mina Möjligheter, Mina Val – Att ha Fullständiga och Lika Rättigheter och Familjernas Roll”. Konferensen live-streamas.
Down Syndrome International, DSi, samlar världens event på sin hemsida

Presskontakt:

Maria Hård af Segerstad Lindhoff, ordförande i Svenska Downföreningen, 0727-22 93 27
Svenska Downföreningens kansli, 08-730 48 25

Svenska Downföreningen är en ideell förening för personer med Downs syndrom, deras familjer, anhöriga och personal.
Föreningen verkar för Kunskap – Gemenskap – Möjligheter. Läs mer på:www.svenskadownforeningen.se