Birgitta Dahl utdelar Guldljuspriset till äventyraren Kee Ahnström

Svenska Epilepsiförbundets Guldljuspris 2014 har tilldelats äventyraren Kee Ahnström som inte räds fysiska och mentala utmaningar, trots att han haft epilepsi sedan 3-årsåldern. När han var 15 år opererades han, men fortfarande har han anfall, ibland flera om dagen. Trots detta antar utmanar han sig själv genom långa äventyrsturer på cykel, förra sommaren till Rom, en resa med 450 mil i benen.

Priset som består av 3 000 kr och ett diplom, delades ut av Birgitta Dahl vid en högtidlig lunch i riksdagshuset den 1 december.

- Guldljuspriset tilldelas Kee Ahnström för hans på en gång modiga och tålmodiga sätt att utmana de gränser i tillvaron sjukdomen sätter och samla många till konstruktiva insatser mot sjukdomen, sa Birgitta Dahl i samband med utdelningen av priset.

Guldljusrådets motivering lyder:

"Kee Ahnström tilldelas årets Guldljuspris för sitt ovanligt modiga och sportiga engagemang för att väcka uppmärksamhet åt epilepsi, bekämpa fördomar och samla in pengar till forskning"

- Du kommer alltid att få det du alltid har fått, om du alltid gör det du alltid har gjort, säger Kee Ahnström som nu lägger sista handen vid planeringen av en långfärda tur på Nya Zeeland i januari.

Kee vill visa att epilepsi inte behöver innebära begränsningar i livet, att man har ett eget ansvar och kan påverka sitt liv och försöka stärka sin självkänsla.

- Som ung har han redan hunnit med enastående insatser och är ett föredöme, inte minst för alla unga som lever med epilepsi, säger Chatrine Pålsson Ahlgren, fd förbundsordförande och initiativtagare till Guldljuspriset.

Juryn, Guldljusrådet, består av Birgitta Dahl, f d riksdagens talman, Peter Althin, advokat, Barbro Beck-Friis, professor, Lars Gårdfeldt, teologie doktor, samt Chatrine Pålsson Ahlgren, fd riksdagsledamot.