40 miljoner i EU-stöd till Västsverige

Gemensamt pressmeddelande från Svenska ESF-rådet, Nutek och Västra Götalandsregionen

Vid strukturfondspartnerskapet i Västsveriges möte den 30 oktober prioriterades 39 projekt som får cirka 40 miljoner kronor från Europeiska socialfonden, samt två förstudier som får drygt 400 000 kronor från Europeiska regionala utvecklingsfonden. Inom båda fonderna öppnar nu utlysningar som ska stödja omställningen i utsatta branscher i Västsverige.

Partille kommun beviljas drygt 8 miljoner kronor för Projekt arbetsliv.

– Projektet riktar sig till kvinnor och män med funktionsnedsättningar som i dag sysselsätts i daglig verksamhet. Efter projektet hoppas vi att dessa personer har ett jobb på den riktiga arbetsmarknaden, säger Elisabeth Krantz, chef på Svenska ESF-rådet i Västsverige.

Park- och naturförvaltningen, Göteborgs stad beviljas 243 000 kronor för att genomföra förstudien Centrumutveckling i partnerskap.

– Förstudien ska undersöka vilka möjligheter som finns för att öka företagandet, attraktiviteten och tryggheten på Innertorget i Bergsjön, Selma Lagerlöfs torg, Kortedala torg samt Backaplansområdet, säger John Wallon, tf chef för Nuteks programkontor i Västsverige.

Kent Johansson, ordförande för strukturfondspartnerskapet i Västsverige, konstaterar att EU:s strukturfonder kan bli ett verksamt medel i den rådande situationen på den västsvenska arbetsmarknaden.

– Det är mycket positivt att partnerskapet uttalar att en gemensam kraftsamling ska göras för att strukturfonderna ska komma till bästa nytta även i det korta perspektivet. Det är nu upp till företag, branschorganisationer och övriga intressenter att aktivt söka EU-stöd för kompetensutveckling, entreprenörskap med mera, säger Kent Johansson.

En lista över prioriterade projekt finns som bilaga till detta pressmeddelande. Svenska ESF-rådet och Nutek fattar senare de formella besluten om vilka projekt som beviljas stöd. Läs mer om EU:s strukturfonder på www.esf.se och www.nutek.se

Läs hela pressmeddelandet inklusive bilaga med priotireterade projekt (.pdf) 80 kB

Kontakt
Kent Johansson, ordförande i strukturfondspartnerskapet Västsverige 0705-37 03 40