OS-guldmedaljören Yannick Borell gav aldrig Jonathan Svensson en chans i VM-matchen i Milano. Inte heller de andra värjfäktarna lyckades i sina matcher

Dystert för värjherrarna

Efter bra fäktning i försöksomgångarna fanns ett hopp att någon av de svenska värjherrarna skulle lyckas rubba sina mer meriterade motståndare. Det dock inte så utan i likhet med Emma Fransson på damvärja samt Ester och Miriam Schreiber på damflorett lyckades inte Jonathan Svensson, Christopher Kelly och Linus Islas Flygare ta sig vidare till topp 32. Det är dock mycket länge sedan Sverige kvalificerade sex fäktare till andra dagen på VM vilket ger hopp inför framtiden.

Jonathan Svensson var först ut och fick en svår start mot olympiamästaren från Rio 2016, Yannick Borel från Frankrike. Han hamnade i underläge 0-4 och fick jaga mot fransmannen som föreföll mer än återställd från sin fotskada tidigare under säsongen. Jonathan försökte stå upp mot den kraftfulle Borel men lyckades inte rubba honom. Jonathan fick se sig besegrad 10-15 och slutar på plats 44 i tävlingen.

Ungraren Tibor Andrasfi tog direkt initiativet mot Christopher Kelly och ledde med två stötar i inledningen av matchen. Kelly utjämnade till 3-3 men ungraren tog tillbaka ledningen snabbt. Under andra perioden gick ungraren fram till 9-4 och vann till slut med siffrorna 13-6 när tiden gick ut. Christophers slutplacering blev 41,

Linus Islas Flygare mötte Mate Tamas Koch från Ungern. Linus följde en tydlig taktisk plan som höll uppe fäktningen bra ungraren under första halvan av matchen men ungraren hade hela tiden kontroll med snabba attacker och skickligt försvarspel. I slutet av matchen rusade siffrorna iväg och Koch vann 15-7. Linus blev 5:a i tävlingen. Koch gick vidare och vann till slut hela tävlingen.