Linus Islas Flygare i lagmatchen mot Finland i dagens lagtävling i herrvärja vid VM i Milano. Foto: Luca Pagliaricci #bizziteam

Försvagat svenskt värjlag kunde inte stå emot Finland

Det svenska laget i herrvärja slutade på 33:e plats i VM-tävlingen efter förlust mot Finland 32-45 i 64-tablån. En blandning av otur och sjukdom låg bakom ett resultat som var betydligt sämre än förväntat.

Det svenska herrlaget i värja hade inte tur i lottningen inför lagtävlingen vid VM i Milano. Ett decimerat svenskt lag föll i första omgången mot Finland, ett lag vars grundranking inte på något sätt återspeglar dess styrka.

En olycka kommer sällan ensam. Det svenska lagets normala ankare, Jonathan Svensson, började känna sig sjuk redan dagen före den individuella tävlingen. Kvällen före lagtävlingen blev han tvungen att uppsöka sjukhus då halsontet utvecklats till en halsböld. Han har fått adekvat behandling och är nu på bättringsvägen men hann inte i tid från sjukhuset för att vara med i inledningen av matchen.

Finlands kapacitet är mycket högre än vad placeringen på världsrankingen antyder. Laget har inte deltagit i lagvärldscupen men de individuella fäktarna håller hög klass.

Finland har starka värjfäktare, bland andra Jakko Paavolainen och framför allt Niko Vuorinen, Paavolainen var rankad 142 i världen och Niko Vuorinen är rankad på plats 79 inför VM. Vuorinen är en erfaren och meriterad fäktare som under lång tid varit högt upp i världsrankingen.

De bägge finländarna har dessutom visat bra uppenbarligen i bra form och tog sig långt individuellt på VM. Paavolainen nådde åttondelsfinal där han föll med 14-15 mot silvermedaljören Davide de Veroli från Italien. Vuorinen föll i kvartsfinal mot regerande olympiamästaren Romain Cannone från Italien 9-15. Även övriga lagmedlemmar har en hyfsad världsranking.

Det decimerade svenska manskapet föll med 32-45 i en match där de kom efter från början och alla ansträngningar att komma i kapp var förgäves. Linus Islas Flygare visade styrka genom att besegra såväl Vuorinen som den finske tredjemannen Tobias Tauriainen men kunde inte göra det underläge på åtta stötar han fick ta över inför sista matchen.

Förbundskapten Ulf Sandegren var olycklig när han kommenterade resultatet efter matchen.

– Vi är bättre än såhär men med de skador och andra problem som fäktarna drabbats av har vi inga marginaler för att ha otur och bli av med en nyckelfäktare i sista stund. Det kommer att ta något år innan de unga fäktarna som är på väg upp kan avlasta våra erfarna fäktare.

Imorgon avslutas världsmästerskapen med lagtävling i damsabel och finalpasset i herrvärja lag.