Jonathan Svensson gjorde en mycket stark insats genom att ta sig in bland de åtta bästa på fäkt-EM i Plovdiv. Foto: Luca Pagliericci, Bizziteam

Jonathan Svensson stod för en svensk skräll på fäkt-EM: ”I stort sätt är jag nöjd med tävlingen”

Djurgårdsfäktaren Jonathan Svensson, som inför dagen var rankad 112:a i världen, bjöd på en skräll när han slutade sexa i klassen herrvärja på fäkt-EM i bulgariska Plovdiv. Den inledande kvalificeringsomgången, ”pouleomgången”, gick inte helt enligt planerna.

- Början på dagen blev tuff med två förluster direkt. Jag sov dåligt dagen innan och spetsen var inte alls på plats.

Jonathan ryckte sen upp sig och vann fyra raka matcher för att avancera till direktelimineringen som tjugonde man. Efter att ha stått över 128-tablån besegrade stockholmaren spanjoren Romero i 64-tablån och tyska Unterhauser i 32-tablån för att nå topp 16. Där stod Yuval Freilich Shalom, israelen som vann EM 2019, för motståndet, men Jonathans kvicka hand och explosiva fäktstil räckte för att vinna 15-13 och ta sig till kvartsfinal. Motståndaren, supertalangen Davide Di Veroli från Italien, var för stark och den blott 23-åriga svensken fick se sig besegrad 15-8.

- Under direktelimingeringen var varje match utmanande, men jag hade mycket energi i tanken. I kvartsfinal gjorde jag enkla misstag inledningsvis och kunde aldrig hämta in ledningen, men i det stora hela är jag väldigt nöjd med tävlingen.

Sjätteplatsen innebär ett enormt personbästa för Svensson, som tidigare varit bäst 62:a på EM. Placeringen ger dessutom värdefulla poäng i kvalificeringsrankingen till OS i Paris 2024 som nu inletts på allvar.

Övriga svenskar i herrvärjan, Linus Islas Flygare och Christopher Kelly, lyckades inte ta sig vidare från pouleomgången och slutade på plats 68 och 69, respektive.