Svenskt guld på veteran-EM

Svenskt guld på veteran-EM

I franska Thionville pågår den 31:a upplagan av veteran-EM, och efter första dagen har Sverige en guldmedaljör! Jan Tivenius, FFF Stockholm, vann guld i värja herrar för åldrarna 60-69 och blir Sveriges andra mästare på rad efter Peter Barvestad som vann samma tävling 2019.

158 fäktare bjöd upp till kamp på mästerskapets första dag och bland dessa fanns sju från Sverige. Jan inledde tävlingen strålande genom att gå fläckfri genom pouleomgången, 5/5 vinster. Han blev rankad som andra man in i elimineringen och stod därmed över 256-tablån. I sin väg till 16-tablån besegrade Jan hemmafäktarna Pissot och Schaedele 10-6 och 10-7 respektive, samt nederländaren De Groot 10-5. I 16-tablån gick Tivenius segrande ur landskampen mot Henning Österberg 10-6, för att sedan eliminera ytterligare en fransman, Gorsaud, 10-9 för att säkra Sveriges första medalj i mästerskapet. I semifinalen vände han sedan ett underläge 8-9 till 10-9 mot fransmannen Cony för att avancera till final mot den mycket meriterade Achim Bellman från Tyskland. Även finalen blev en jämn tillställning, men Jan lyckades återigen vända från 8-9 till vinst 10-9 för att bärga sin första EM-medalj i klassen V60. Han är själv nöjd med dagen: ”Otroligt skön känsla att stå överst på pallen. Jag hade tighta matcher både i semifinal och kvartsfinal där jag låg lite surt till med 8-9, men lyckades vända till 10-9. Sista året har jag fäktat mot Bellman i lagtävlingar och min plan var att fäkta likadant. Press, locka fram klinga och gå in. Jag hamnade i underläge och lyckades till slut kvittera till 9-9, varefter jag fick in en fotstöt, phew!”.

Även Thomas Åkterberg och Kerstin Warvsten förtjänar en stor eloge. Thomas gick rent genom pouleomgången och rankades som första man i elimineringen. Han fäktade övertygande hela dagen men föll tillslut i kvartsfinal mot blivande silvermedaljören Bellmannn för att sluta på en mycket meriterande femte plats. Kerstin äntrade elimineringen rankad 22:a, men fäktade stabilt genom hela tävlingen och föll till slut mot hemmafäkterskan Reguigne för att sluta på en fin sjunde plats.