Hans från Nyköping vill dela sin dröm med fler

Hans Forsberg från Nyköping vill dela sin dröm om en bättre värld med andra. Därför är han affischnamn i Svenska FN-förbundets landsomfattande kampanj för att FN:s globala mål ska nås.

Nyköpingsbon Hans Forsberg är ordförande i Nyköpings FN-förening. Hans är en av många aktiva i den svenska FN-rörelsen som har inspirerats av höstens toppmöten i FN-högkvarteret i New York. Tillsammans med fyra andra engagerade medlemmar medverkar han i en ny kampanj från Svenska FN-förbundet som under rubriken ”Dela vår dröm” vill få fler att sluta upp i arbetet för att nå de globala målen för hållbar utveckling.

"Jag är så lycklig över att få göra en insats för andra. I en utsatt värld med klimathot, krig, förföljelser och fattigdom krävs agerande nu. Svenska FN-förbundet tar ett helhetsgrepp på både människa och miljö och arbetar gränsöverskridande. Det tilltalar mig”, säger Hans Forsberg som i kampanjen presenteras som ”gränsbrytarhjälte”.

Den landsomfattande kampanjen ”Dela vår dröm” startar på FN:s internationella dag för flickor den 11 oktober. Kampanjen pågår till den 31 december och syftar till att öka stödet för det globala samarbetet i FN. Förbundet efterlyser också snabbare och skarpare åtgärder från FN:s medlemsländer för att klara bland annat klimatmålen. Även Sverige måste dra sitt strå till stacken.

- Medlemmar och aktiva i hela landet är ryggraden i FN-rörelsen. Därför är vi glada över att Hans Forsberg är med och representerar det engagemang som finns över hela landet – och pekar på att ännu fler är välkomna i arbetet för en bättre värld, säger Petra Hallebrant, generalsekreterare i Svenska FN-förbundet.

Kampanjbild på Hans Forsberg bifogas.

Kontaktuppgifter:

Hans Forsberg, ordförande i Nyköpings FN-förening, telefon 0760 50 13 57

Pekka Johansson, pressekreterare Svenska FN-förbundet, telefon 073-374 62 84

Hela kampanjen finns på https://fn.se/delavardrom/.