Lena Ek på seminarium om ny svensk rovdjursförvaltning

Fredagen den 6 december talar miljöminister Lena Ek på seminariet En ny, svensk rovdjursförvaltning, på Skansen, dagen efter att riksdagen behandlat rovdjurspropositionen.

På seminariet diskuterar en rad sakkunniga, med olika perspektiv, hur dagens bevarande kan övergå i långsiktig förvaltning.

Lena Ek inleder seminariet kl 10:15 på Högloftet, Skansen. Övriga talare på rovdjurseminariet som pågår till kl 15.00 är:

Inga Ängsteg, Viltskadecenter

Camilla Sandström, Umeå Universitet

Susanna Löfgren, Länsstyrelsen Jämtland

Madeleine Nyman, Forststyrelsen, Finland

Ur ett bevarandeperspektiv är den svenska rovdjursförvaltningen en framgångssaga.

Samtidigt har mängden skador och konflikter ökat i takt med de växande rovdjursstammarna. Det är dags för omtag i rovdjursförvaltningen och som underlag har vi många års erfarenheter och
fakta. Vilka problem orsakar rovdjuren och hur kan problemen minskas? Vad tycker olika grupper om rovdjuren? Vilka misstag har vi gjort och hur kan vi undvika dem i framöver? Vad fungerar bra?

Stiftelsen Sveriges Vildnad arrangerar seminariet med finansiellt stöd av Kungliga Patriotiska Sällskapet.

Seminarieinbjudan med program; http://jagareforbundet.se/jakten/jaktnyheter/2013/11/en-ny-svensk-rovdjursforvaltning/

Christina Nilson-Dag, 070 738 83 06, christina.nilson-dag@jagareforbundet.se

• miljödepartementet
  • rovdjur
  • sveriges vildnad
  • kungliga patriotiska sällskapet
  • rovdjurspropositionen
  • miljöminister lena ek
  • varg
  • rovdjursförvaltning

Sveriges Vildnad är en fristående stiftelse med syftet att bland annat stödja svensk viltförvaltning. Sveriges Vildnad inrättades på initiativ av Svenska Jägareförbundet och med bidrag från institutioner och personer med vilt- och naturintresse. Stiftelsen leds av ett förtroenderåd om sextio personer.