Natur och friluftsliv: en väg till integration.

En friluftsdag för nyanlända ungdomar, det vill Svenska Jägareförbundet genomföra på fredagen den 19:e oktober vid sitt centrala kansli, Öster Malma, som ligger mellan Gnesta och Nyköping. Syftet med dagen är att öka kunskapen och intresset för den svenska naturen och på sikt underlätta för nyanlända ungdomar att komma ut i naturen och jagar. Friluftsdagen är en del av projektet Nya Svenskar i Naturen som delvis finansieras av Svenskt Friluftsliv.

- Forskning har visat att ett aktivt friluftsliv är bra för hälsan.  Vi på Svenska Jägareförbundet vill att alla oavsett ursprung ska få möjlighet att uppleva denna fördel. Friluftsdagen är ett roligt sätt att skapa förståelse runt ämnen som allemansrätten som är ganska unikt för Sverige, säger Tamisha Kindberg. Svenska Jägareförbundet har ett uppdrag att sköta vissa delar av det svenska viltvårdsarbetet och viltvård är starkt kopplat till miljömedvetenhet och naturintresse. Om vi ska lyckas med uppdraget är det viktig att öka kunskapen och intresset i dessa ämnen hos alla samhällsgrupper, tillägger Tamisha Kindberg.

Under dagen, som arrangeras för fjärde året i rad, ska ungdomarna bland annat få chansen att prova på fiske, skytte, apportering samt möta vilda djur. På onsdag den 17 oktober ska en liknande dag genomföras i Sollefteå - allt som en del av projektet Nya Svenskar i Naturen.

Svenska Jägareförbundet vill att alla ska ha samma möjlighet att komma ut och jaga oavsett etnisk bakgrund, kön och ålder land annat. Idag är cirka 17 000 av totalt nära 300 000 jägare kvinnor och cirka 20 000 är under 25 år.

För mer information kontakta:

Tamisha Kindberg, Integrationsansvarig, 0703300431

• svensk jakt
  • integration
  • nya svenskar
  • naturintresse
  • nya svenskar i naturen

Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 200 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet har även ett allmänt uppdrag av regeringen att leda den praktiska jakten och viltvården i Sverige.