Nya EU-stödet för våtmarker - ett hinder för den biologiska mångfalden

I det nya landsbygdsprogrammet finns det som tidigare möjlighet att få ekonomiskt stöd för restaurering av våtmarker vilket är ett synnerligen viktigt miljövårdsarbete för den biologiska mångfalden och för Östersjön. De nya stödreglerna riskerar dock att kraftigt bromsa upp verksamheten.

Stiftelsen Svensk Våtmarksfond reagerar mot att stödreglerna har försämrats i det avseendet att sökanden inte längre kan räkna med någon som helst ersättning för egna insatser med eget arbete, egna maskiner eller lön till anställda i det egna lantbruksföretaget vid anläggande av en våtmark.

Landsbygdsprogrammet har varit och är den huvudsakliga finansieringskällan för att återställa våtmarker i Sverige.För den enskilda markägaren innebär restaureringen av en våtmark dock ofta en ekonomisk belastning genom visst markintrång, tid för planering och administration.

Beräkningar som genomförts visar att ungefär 70 % av de våtmarker som fanns i Sverige i början av 1900-talet försvunnitgenom dikningar och sjösänkningar av jordbruks- och skogsmark samt genom tätorternas utbyggnad.Restaurering och anläggande av våtmarker är mot den bakgrunden en mycket angelägen naturvårdsåtgärd för att uppnå ett flertal av de svenska miljömålen.En våtmark bidrar genom sina ekosystemtjänster med många nyttor till samhället. De anses vara bland de mest högproduktiva områdena på jorden. Där det finns vatten finns det liv. Våtmarker har utöver värdet för den biologiska mångfalden även ett stort rekreationsvärde och bidrar för många människor till en högt uppskattad landskapsbild.

Våtmarksfonden anser att nya landsbygdsprogrammets regler för stöd till restaurering och anläggande av våtmarker helt har ryckt undan markägarnas incitament för att medverka i detta synnerligen angelägna miljövårdsarbete. Våtmarksfonden har i dag lämnat in en skrivelse till regeringen med uppmaningen att återställa regelverket till vad som gällde under den tidigare stödperioden.

För mer information kontakta Generalsekreterare Hans von Essen 072-218 75 99, info@vatmarksfonden.se

.

• våtmarksfonden
  • våtmark
  • landsbygdsministern

Fakta Våtmarksfonden

Stiftelsen Svensk Våtmarksfond bildades 1995. I fonden samarbetar Svenska Jägareförbundet,

Sveriges Ornitologiska Förening, Världsnaturfonden och Lantbrukarnas Riksförbund.

Våtmarksfonden tillhandahåller genom sitt nätverk några av landets främsta kompetenser

på våtmarksområdet samt lämnar visst ekonomiskt bidrag till restaurering av våtmarker.