Ny avelsstrategi för engelsk bulldogg

Ny avelsstrategi för engelsk bulldogg

Engelsk bulldogg är en ras som av många förknippas med hälsoproblem men nu har en ny avelsstrategi tagits fram som ska förbättra hälsoläget hos rasen. Det som framför allt ska prioriteras är noslängden så att andning och temperaturreglering ska fungera problemfritt.

Arbetet med en ny avelsstrategi startades mot bakgrund av den sjukdomsbild som engelsk bulldogg länge tampats med samt den negativa fokus som samhälle och myndigheter riktat mot rasen under senare år. I januari 2013 tillsatte SKKs avelskommitté, SKK/AK, en projektgrupp med uppdrag att tillsammans med rasens specialklubb arbeta fram en ny avelsstrategi (RAS) för engelsk bulldogg. Nu är arbetet slutfört och en ny strategi med fokus på hälsa har fastställts av SKK/AK.

Noslängden i fokus

Arbetsgruppen konstaterade efter att ha inhämtat aktuell information, bland annat i form av skadestatistik från försäkringbolag och en enkät till ägare av rasen, att hälsoläget behöver förbättras markant och att en minskning av andningsproblemen ska prioriteras allra främst. För att uppnå den långsiktiga målsättningen – att rasen inte ska vara drabbad av andningsproblem i högre utsträckning än andra raser – räcker det inte att utesluta hundar med andningsproblem ur aveln. Den nya avelsstrategin lyfter därför fram vikten av att avelsdjurens noslängd (det vill säga längden på överkäke/nosrygg) med marginal uppfyller det minimimått som definieras av rasstandarden. Detta för att de strukturer som krävs för andning och temperaturreglering ska få tillräcklig plats att fungera problemfritt. Det är också viktigt för att de avkommor som föds framgent inte ska riskera att få en noslängd som understiger minimimåttet. Valpar efter avelsdjur som understiger eller tangerar rasstandardens minimimått med avseende på noslängd riskerar alltså problem med hälsan samtidigt som de sannolikt inte uppvisar en standardenlig exteriör.

Andningsproblemen är högst prioriterat

Att den nya avelsstrategin så tydligt fokuserar på andning innebär inte att andra hälsoproblem ska negligeras. Ett känt faktum är dock att ju fler egenskaper man väljer att selektera för desto långsammare går det att nå framsteg i avelsarbetet. Därför har gruppen valt att lyfta fram andning som den egenskap som markant måste förbättras under den period som avelsstrategin avser.

Den nya avelsstrategin för engelsk bulldogg finns att läsa i sin helhet nedan. Frågor kring strategin kan ställas till Helena Skarp, chef för SKKs avdelning för avel och hälsa, via telefon 08-795 30 59 eller e-post hesk@skk.se.