Hundanpassad konsumentköplag kan bli verklighet

Hundanpassad konsumentköplag kan bli verklighet

Riksdagen har gett regeringen ett tydligt besked: konsumentköplagen bör ses över och bli bättre anpassad för köp av levande djur – oavsett om det gäller en häst, katt eller hund.

I veckan fattade en majoritet i riksdagens civilutskott beslut om att riksdagen tillkännager att regeringen bör se över reglerna i konsumentlagstiftningen för köp av levande djur, både nationellt och inom EU.

– Det känns oerhört glädjande att civilutskottet tagit beslutet och gett regeringen uppdraget. Jag hoppas verkligen att man över partigränserna ser att konsumentköplagen inte fungerar i alla delar vid försäljning av djur, som är levande varelser och inte vilken vara som helst som till exempel ett kylskåp. Troligtvis räcker det med bara en eller några tilläggsparagrafer i den befintliga konsumentköplagen för att rätta till de orimligheter som finns idag, säger Ulf Uddman, VD Svenska Kennelklubben.

Lagen måste skilja på hundar och kylskåp

Ett levande djur betraktas idag som vilken vara som helst i konsumentköplagen. Det innebär att de lagar och regler som gäller vid köp av ett kylskåp i vitvaruaffären också gäller vid köp av en hund, häst eller katt, vilket lämnar uppfödaren i en svag ställning i förhållande till konsumenten. Om konsumenten påstår att det är något fel på djuret har uppfödaren ensam fullt ansvar att bevisa att de fel som visar sig inom sex månader från köpet inte fanns vid försäljningen.

– Problembilden växer hela tiden för oss. Till exempel har nu riskkapitalister en marknadsandel på svensk veterinärvård som överstiger 60 % och kostnaderna för vården fortsätter bara att skjuta i höjden. Det kan inte fortsätta som idag, att det är möjligt att skjuta ifrån sig ansvaret för en sjuk hunds veterinärkostnader på uppfödaren. Hundar är levande varelser som förändras varje dag och det är oftast omöjligt att avgöra exakt vad som gjorde att hunden blev sjuk just då. Jag tror ingen skulle komma på tanken att gå tillbaka till affären med ett fång tulpaner för att de börjar sloka efter tio dagar, och hävda att säljaren har ett ansvar i upp till tre år för att blommorna inte ska bli sämre, fortsätter Ulf Uddman.

Ett glädjande besked

Svenska Kennelklubben har i samråd med bland annat Hästsportens nationella stiftelse drivit frågan under flera år. Att riksdagen gett regeringen tydligt besked om att konsumentköplagen behöver förändras för köp av levande djur är ett glädjande besked. Förhoppningsvis resulterar det i både en bättre anpassad lagstiftning och bättre förhållanden för djuren.