MSB ger inget hopp för sällskapsdjur i skyddsrum

MSB ger inget hopp för sällskapsdjur i skyddsrum

Svenska Kennelklubben, SKK, har skickat ett brev till Myndigheten för samhällsskydd, MSB, angående rätten att ta med sitt husdjur i skyddsrum. MSB säger i svar att dessa endast är avsedda för människor. MSB har förståelse för att många funderar över vad de ska göra med sina sällskapsdjur med tanke på omvärldsläget. Vidare skriver MSB, det är olika vad människor tolkar som husdjur. Därför är det viktigt att betona att förbudet gäller alla djur. Djur får inte tas med i skyddsrum på grund av eventuell allergirisk och att det ibland finns begränsat med utrymme. Skyddsrum är tänkta som ett tillfälligt skydd. MSB tipsar liksom SKK, att redan nu planera för hur man på olika sätt kan söka skydd om det skulle bli höjd beredskap i Sverige.

Förbered dig redan nu!

SKK uppmanar landets sällskapsdjursägare att tänka över hur man på bästa sätt kan skydda sig och sitt husdjur. Hur kan du förbereda dig om det som inte ska hända ändå händer?

• Finns det andra källarutrymmen som ni kan ta er flykt till?
  • Finns det tunnlar i ert närområde som kan fungera som skydd?
  • Släktningar eller vänner som bor landet och som kan ta hand om dig och ditt djur?
  • Någon som bor på landet som enbart har plats för ditt djur?
  • Lämpligt hundpensionat där du kan inackordera ditt sällskapsdjur?
  • Har du ett fritidsboende som kan bli en tryggare plats för dig och ditt husdjur?
  • Bor du på landet och kan redan nu bygga dig en källare som både kan fungera som t.ex. matkällare och skydd?
  • Hjälp oss! Tipsa oss om fler alternativ på hur man på bästa sätt kan söka skydd när vi inte får använda befintliga skyddsrum för våra sällskapsdjur.

Namninsamlingar för rätten ta med husdjur

Gör din röst hörd genom att skriva under olika namninsamlingar för rätten att ta med sitt husdjur till landets skyddsrum, att man vid planering av nya skyddsrum även ger utrymme för oss med husdjur. Dessa namninsamlingar kan visa berörda myndigheter att vi är en stor grupp som också behöver skydd. Ett husdjur är inte enbart ett sällskapsdjur utan också en kär familjemedlem och familjemedlemmar vill man inte lämna till ett ovisst öde.

En namninsamling har skapats av en av landets djurägare som inte vill lämna sin katt om hon behöver söka skydd.

Mer information finns också hos organisationen Blå Stjärnan som arbetar med djur i kris och krig.