Välkommen till HUND2009

Till helgen kommer närmare 7 000 hundar till Stockholmsmässan för att delta på HUND2009. Utställningen är årets största och den givna avslutningen på utställningsåret. Det kommer 269 raser och till de största raserna hör dvärgschnauzer med 244 anmälda hundar, chihuahua med 169 anmälda hundar och pudel med 135 anmälda hundar. Hundar från sammanlagt 15 länder samlas i Stockholm, bland annat från Ryssland, Italien, Slovakien och Ungern. Domarkåren är synnerligen internationell med domare från 19 länder, bland annat från Marocko,Israel och Sydafrika. Rasbedömningarna startar klockan 9 på morgonen.

Utöver utställningen, där hundarna bedöms exteriört, arrangeras nordiska mästerskap i agility, svenska mästerskap i junior handling, finaler i Agria Freestyle Cup samt tävlingar i elitlydnad.

På rasklubbstorget finns chansen att stifta närmare bekantskap med omkring 130 raser och rasvarianter. Det är ett bra tillfälle för den som tänker skaffa hund att se många raser på riktigt och kunna fråga erfarna ägare. Det kommer även att bli en rasparad en gång per dag klockan 11.15 både lördag och söndag i finalringen där raserna från rastorget presenteras.

I anslutning till rasklubbstorget presenteras samtliga nära 250 bidrag som skickats in till Svenska Kennelklubbens skoltävling på temat "Det bästa med hunden".

HUND2009 är inte bara en stor hundutställning, det är också den största tillbehörsmässan för hundar i Norden. I år finns det omkring 110 företagsmontrar där man kan köpa det mesta i hundväg. Perfekt julklappsshopping för hundägaren! SKK har också valpar till salu – i form av mjukishundar som gärna vill ha en ägare till jul. Naturligtvis levereras valpen med friskintyg och köpeavtal! Eftersom årets tema är jul har tomten lovat att komma på besök.

Årets Polishund, Årets Narkotikasökhund, Årets Bragdhund samt Årets Uppfödare kommer att få ta emot pris under utställningsdagarna. Information om Årets Narkotikasökhund, Årets Polishund och Årets Bragdhund finns att läsa i tidigare pressmeddelande.

I samband med söndagens finaltävlingarna lanserar XLNT Marc sin nya låt Best in Show. Försäljning i SKKs försäljningsmonter och signering direkt efter BIS-finalen.

Under helgen bemannar vi Stockholmsmässans presscenter dit press, teve, radio och webb är välkomna från 07.30. OBS! Ackreditera dig på förhand på www.skk.se.

Resultat kommer att läggas ut fortlöpande på SKKs webbplats, www.skk.se, där också högupplösta bilder finns att hämta. Pressmeddelande med resultat och bild på BIS-vinnande hund skickas på söndag kväll direkt efter finalerna.

Mer information om vad som händer på HUND2009 finner du på www.skk.se.

Hans Rosenberg pressansvarig, Svenska Kennelklubben

Telefon 08-795 30 18 • Mobil 070-583 83 32 • E-post hans.rosenberg@skk.se

Ulf Uddman vd, Svenska Kennelklubben

Telefon 08-795 30 10 • Mobil 070-752 36 30 • E-post ulf.uddman@skk.se