Yorkshireterrier blev Best in Show

Yorkshireterrier blev Best in Show

Best in Show

Utställningens vackraste hund, som vann BIS, blev den vackra yorkshireterriern C.I.B.&NORD UCH ES CH GB CH GI CH PT CH RU CH SE V-13 WW-14 Debonaire's Hold Me Now. Ägare är Bernice Undén, Alingsås, som också har fött upp hunden tillsammans med Bengt Pettersson, Alingsås.

Resultat, bilder och film

Klicka på länken nedan för att hitta alla bilder, filmer, intervjuer och resultat från Stockholm Hundmässa 12–13 december 2015.

Resultat och bilder från Stockholm Hundmässa 2015

SM i freestyle och heelwork to music, rasparaden, Café Hundsnack och finaltävlingarna med Best in show på söndagen filmades och finns att se här.

Årets uppfödargrupp

Den hunduppfödare vars så kallade uppfödargrupp (fyra hundar) vunnit flest priser under året tilldelas utmärkelsen "SKKs uppfödargrupp 2015". I år gick den prestigefyllda utmärkelsen till trion Carina Östman, Mikael Persson och Caroline Lundqvist med kennel Caci’s som föder upp hundrasen amerikansk cocker spaniel.

SM och NM i junior handling

På Stockholm Hundmässa 2015 hölls svenska mästerskapet i junior handling, en tävlingsgren för ungdomar som kan beskrivas som ”konsten att visa en utställningshund”. Vann gjorde Stina Frankesjö som tävlade med en dvärgschauzer. Stina är därmed kvalificerad för att tävla på den engelska hundutställningen Crufts nästa år. Läs mer här: SM i junior handling 2015

I år arrangerades även nordiska mästerskapet i junior handling på mässan. I den individuella tävlingen blev det dubbelt svenskt i toppen – Natalie Johansson tog guld och Amanda Westman tog silver. Bronset gick till Maija Puska, Finland.

I lagtävlingen tog Finland hem NM-guldet. Silvret gick till Island och Sverige knep bronset. Läs mer här: NM i junior handling 2015

SM i freestyle och heelwork to music

Under helgen avgjordes även finalerna i svenska mästerskapet i heelwork to music och freestyle, hundsporter där hund och förare utför rörelser i samspel med varandra och i takt med musiken. Svensk mästare i heelwork to music 2015 är Ewa Andersson med sin mudi Tia. SM-guldet i freestyle gick till Frida Binette och Itchi, en berger des pyrénées à face. Läs mer här: SM i freestyle & heelwork to music 2015

Agility och rallylydnad

Under helgen avgjordes internationella tävlingar i agility. Läs mer här: Agility på Stockholm Hundmässa 2015

Sveriges Hundugdom arrangerade tävlingar i rallylydnad, i år med rekordmånga deltagare! Du hittar bilder och länkar till resultat här: Rallylydnad Stockholm Hundmässa 2015

En härlig hundfest!

Stockholm Hundmässa 2015 hade totalt 31 600 besökare. Över 8 000 hundar för­delade på 320 raser deltog i hundutställningen, som i år var nordisk vinnarutställning. Utöver de hundar som deltog i utställningen fanns nästan 2 000 hundar på plats för att delta i de olika tävlingarna och för att visas på rasklubbstorget.