Finansbranschen måste kraftsamla om vi ska bromsa klimatförändringarna i tid

Åtta månader återstår till klimatmötet i Paris då världens ledare träffas för att få till stånd ett globalt avtal. Parallellt med detta behöver vi näringslivets innovationskraft och finansbranschens maskineri för att kunna ställa om till ett klimatsmart samhälle. Det skriver Svenska kyrkan i sin senaste rapport om ansvarsfulla investeringar som publiceras idag.

- 2014 var året då klimatfrågan på allvar hamnade på finansbranschens bord. Trycket ökar på kapitalägare och förvaltare att vara en aktiv kraft i omställningsarbetet. Vi ser att allt fler börjar agera. En snabb tillströmning av investeringar i gröna obligationer är ett exempel. Men branschen måste kraftsamla om den ska bli en tydlig, positiv kraft, säger Anders Thorendal, finanschef för Svenska kyrkan.

Svenska kyrkan började ställa om sin förvaltning i en mer klimatvänlig riktning 2009 genom att investera i lösningar och avstå från olja och kol. Resultatet beskrivs i rapporten Ansvarsfulla investeringar 2014 som publiceras idag. Sedan några månader tillbaka är Svenska kyrkan även medlem i The Portfolio Decarbonization Coalition, en grupp investerare som strävar efter att mobilisera finansbranschen i en klimatvänlig riktning. I dagsläget deltar investerare som representerar $35 miljarder men målet är att samla $100 miljarder före mötet i Paris.

Svenska kyrkan pekar på ett antal hinder som behöver hanteras för att mer kapital ska investeras i hållbara och klimatvänliga verksamheter.

• Synen på risk är för snäv: Den dominerande synen på risk inom branschen är för snäv då riskanalyserna sällan omfattar frågor som klimat, andra miljöfrågor, mänskliga rättigheter och antikorruption. Risk borde också handla mer om att inte nå det långsiktiga avkastningsmålet än att avvika från sitt jämförelseindex, vilket är standard idag.
  • Kortsiktiga belöningssystem: Belöningssystemen i finansbranschen grundar sig ofta på kortsiktiga, årliga prestationer. Vi vill se en utveckling mot mer långsiktiga incitament, vilket ökar chansen för hållbara investeringsbeslut.
  • Behov av nya investeringslösningar: Branschen behöver hitta nya sätt att kanalisera pengar till lösningarna, och lagstiftaren bör sporra detta. Internationella Energiorganet (IEA) uppskattar att tusen miljarder dollar per år, från nu fram till 2050, måste investeras i förnybara energisystem om vi ska begränsa den globala uppvärmningen till två grader. Här behöver branschen och politikerna sitta ner och finna vägar framåt.

Ladda ner årsrapporten Ansvarsfulla investeringar 2014.

För frågor och intervjuer, kontakta Anders Thorendal på anders.thorendal@svenskakyrkan.se tel:018-16 95 88

• Finans

• ansvarsfulla
  • årsrapport