Premiär för Svenska kyrkans prisfilm Flimmer

I februari fick komedin Flimmer Svenska kyrkans filmpris. I morgon, fredag den 21 september, har filmen Sverigepremiär på biograferna. På Svenska kyrkans webbplats erbjuder produktionsbolaget rabatt under oktober.

Flimmer är regissören Patrik Eklunds debut, en varm komedi om livet på ett telekomföretag i utförsbacke. Den visar att det är i hjälplösheten som människans mänsklighet framträder som allra tydligast. Kjell Bergqvist spelar rollen som motvillig VD i filmen som skildrar den lilla människans kamp mot klimathot, tillväxtkrav, barnlöshet och spindelfobi.

Juryns motivering till priset är: ”Med värme och finurlighet skildrar Flimmer den mänskliga komedin. När mörkret blir som djupast är befrielsen nära!” Priset på 50 000 kr överlämnades vid Dragon Awards-galan under Göteborgs Filmfestival.

Hämta rabatterbjudande på Svenska kyrkans webbplats – gå 2 för 140 kr, måndag-torsdag under tiden 1-26 oktober.

Svenska kyrkans filmpris delas årligen ut till en svensk långfilm som har premiär under Göteborgs Filmfestival. Prisfilmen ska hålla hög konstnärlig kvalitet och synliggöra existentiella frågor.

Läs mer: Svenska kyrkans filmarbete

• film