Magnus Erstrand hälsas välkommen som ny generalsekreterare för Svenska Livräddningssällskapet

Efter 15 år som generalsekreterare går Karin Brand i pension och efterlämnar en rikstäckande organisation som på många sätt spelar en viktig roll i samhället. Tillträder posten gör Magnus Erstrand och han ska bland annat realisera riksstyrelsens utvecklingsplan, ”SLS Strategi 2025”.

Efter alla dessa fantastiska år jag haft förmånen att tillsammans med kunniga, engagerade kollegor och ideella eldsjälar fått leda Svenska Livräddningssällskapet fram till där vi är idag, är det självklart med visst vemod som jag nu lämnar. Allt har sin tid och för mig känns tiden rätt att nu lämna över ledarskapet för vidare resa mot en ny framtid, säger Karin Brand, avgående generalsekreterare Svenska Livräddningssällskapet.

Svenska Livräddningssällskapet är en ideell organisation som funnits i 123 år, och vår främsta uppgift är att rädda liv. Detta ska fortsatt prägla verksamheten och våra stadgar men det kommer även att ske en tydlig utveckling kommande år. Bland annat för att anpassa oss till samhällets digitalisering, modernisera vårt utbud av utbildningar och än bättre kunna bemöta alla våra medlemmar.

Riksstyrelsen påbörjade arbetet med Strategi 2025 redan 2019, och då med en tydlig riktning och vetskapen om kommande rekrytering av ny generalsekreterare. Vi välkomnar Magnus och ser fram emot att tillsammans med honom arbeta med att implementera vår nya strategi. Samtidigt vill vi rikta ett stort tack till Karin för hennes betydelsefulla arbete under sina 15 år på posten, säger Anders Jacobsson, ordförande Svenska Livräddningssällskapet.

Magnus Erstrand har en lång erfarenhet av att bidra till utveckling av verksamheter med en stark värderingsgrund. Han senaste operativa uppdrag var som vd för Lillsveds Idrottsfolkhögskola. Några andra exempel på organisationer där han verkat med syfte på både tillväxt och samhällsnytta är; Rädda Barnen, Svenska Möten, Hållbarhetsmärket Svensk Sigill, Sveriges Kommunikatörer.

Det är med både stark motivation och stor ödmjukhet jag nu tar mig an uppdraget att tillsammans med hela organisationen arbeta mot visionen noll drunkningar. Jag känner mig varmt välkommen av organisationen, här det finns oerhört mycket kompetens kring våra viktiga frågor. Vattenkunskap är en fråga som väcker stort engagemang hos de flesta människor vi möter. I det fortsatt viktiga arbetet med att höras, synas och utbilda bjuder vi med ”båda armarna” in till alla typer av samarbeten. Tillsammans är vi starka! Säger Magnus Erstrand, generalsekreterare Svenska Livräddningssällskapet.

Ytterligare information

Magnus Erstrand, generalsekreterare Svenska Livräddningssällskapet 08-120 102 44 magnus.erstrand@sls.a.se

Anders Jacobsson ordförande Svenska Livräddningssällskapet 0708-52 07 66 ordforande@sls.a.se

Vi består av 20 självständiga regionförbund, 10 lokalföreningar och en riksorganisation. Vi ingår i ILS - International Lifesaving Federation, som är en paraplyorganisation för alla livräddningsorganisationer världen över. Läs mer om oss på: www.svenskalivraddningssallskapet.se eller www.facebook.com/svenskalivräddningssällskapet.