Preliminär rapport för omkomna vid drunkningsolyckor augusti 2021

Preliminär rapport för omkomna vid drunkningsolyckor augusti 2021

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning av omkomna vid drunkningsolyckor visar att 9 personer mist livet under augusti i år jämfört med 14 personer för augusti 2020. Totalt har 84 personer omkommit i år jämfört med 68 under samma period 2020.

2021 augusti 2020
1 bad 6
1 fritidsbåt 2
1 fiske 0
6 övriga 6
9 totalt 14

Antalet omkomna i drunkningsolyckor för augusti 2021 är det tredje lägsta för den senaste tio årsperioden och 6 färre en genomsnittet (15). En sammanställning av sommarmånaderna, maj-augusti, visar att 63 personer mister livet för perioden. Det är två färre än snittet för de senaste tio åren. En intensiv högsommar, juni och juli, med mycket varma temperaturer, såväl i luften som i vattnet och många soltimmar, medför många badbesök i hela landet vilket driver de relativt höga drunkningstalen. Det drastiska väderomslaget i augusti med mycket nederbörd och lägre temperaturer i kombination med att fler återvände till arbete och skola påverkar sannolikt att drunkningstalen för sommarmånaderna stannar under medeltalet för perioden. Fördelningen mellan aktiviteterna för perioden visar att 28 personer omkommer vid övriga olyckor (fall, oklar händelse m.m.), 26 personer omkommer i samband med bad och 8 i samband med fritidsbåtsolyckor.

När ska kommunerna vakna? Det är inte rimligt att människor mister livet i samband med ett besök på en kommunalfritidsanläggning. Hur många drunknande tycker Sveriges kommuner är lagom? Drygt hälften (14) av badolyckorna inträffar på ett friluftsbad där det finns en ansvarig huvudman, ofta en kommun. Å ena sidan är lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) tydlig, kommunen ansvarar för att besökare till en kommunal fritidsanläggning är trygga och säkra. Å andra sidan säger också samma lag att den enskilda har ett ansvar att informera sig om vilka lokala förutsättningar som råder.

För att den enskilde ska kunna ta sitt ansvar behöver huvudmannen, ofta en kommun, göra sin hemläxa genom att känna till rådande lokala förutsättningar och informera allmänheten om dem samma.

”Svenska Livräddningssällskapet menar att arbetet med att kartlägga faror och bedöma medföljande risker är generellt kraftigt eftersatt. Det betyder också att det finns en stor potential att förbättra och därmed påverka drunkningstalen på landets friluftsbad. Att 14 personer inte kommer hem till middagsbordet efter ett besök på en badplats i Sverige sommaren 2021, är inget annat än ett stort misslyckande och allt annat än en trygg och säker badplats. Svenska Livräddningssällskapet har en Nollvision, det tycker vi är lagom!” Säger Mikael Olausson, Områdesansvarig, Svenska Livräddningssällskapet

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor med dödlig utgång under augusti 2021

2/8 Sjö, övrigt, man
Södertälje, AB-län

Tidigt under måndagsmorgonen vid 09-tiden inkom ett larm till räddningstjänsten om en misstänkt drunkningsolycka i Uttran. Polis och räddningstjänsten åkte snabbt till platsen med sjukvårdare och dykare. Ett par var ute och simmade då plötsligt mannen sjönk och frun har tagit sig upp på land för att larma. En person har hittats avliden i vattnet och anhöriga är underrättade.

3/8 Sjö, fiske, man, 85-årsåldern
Kiruna, BD-län

En man i 85-årsåldern har hittats död i Kiruna kommun. Mannen anmäldes försvunnen på måndagen. Han hade varit ute på en fisketur på söndagen men aldrig kommit hem. Fjällräddare och helikopter kallades ut för att leta efter mannen. Anhöriga är underrättade, polisen misstänker inget brott.

3/8 Damm, övrigt
Bulltoftaparken, Malmö, M-län

En död person har hittats i vattnet i vid en damm vid Bulltoftaparken i Malmö. Samtal från allmänheten inkom till SOS alarm och räddningstjänsten påträffade en livlös person i vattnet. Polisen misstänker inget brott i samband med händelsen.

15/8 Hav, övrigt, man, 20-årsåldern
Småbåtshamn, Simrishamn, M-län

Vid 19.30-tiden på söndagskvällen kom ett larm om ett drunkningstillbud i Simrishamn. Det visade sig vara en död man i 20-årsåldern. Polisen misstänker inget brott.

16/8 Sjö, övrigt, man, 50-årsåldern
Renhagen, Gällivare, BD-län

En man i 50-årsåldern avled i en drunkningsolycka i Renhagen utanför Gällivare. Mannen fördes till Gällivare sjukhus med livshotande skador. Hans liv gick inte att rädda. Den avlidne är hemmahörande i Gällivare. Anhöriga underrättade.

20/8 Sjö, bad, man 80-årsåldern
Siljan, Rättvik, W-län

En man i 80-årsåldern omkom vid en drunkningsolycka på fredagseftermiddagen i närheten av Stumnäs, i Rättviks kommun. Larmet kom in strax innan 15 och enligt SOS Alarm hade en person som varit ute och simmat försvunnit. Närstående bevittnade händelsen och larmade 112. Räddningstjänst och ambulans kom på plats. Räddningstjänsten jobbade på plats med HLR men den äldre mannens liv gick inte att rädda. Mannen avled på plats och anhöriga är underrättade.

21/8 Sjö, övrigt, man, 50-årsåldern
Mellerud, O-län

En man i 50-årsåldern hittades avliden på botten av en sjö i Melleruds kommun i helgen. Inledningsvis anhölls en person, skäligen misstänkt för mord. Omständigheterna kring dödsfallet var oklara, och en mordutredning inleddes. Men efter den preliminära obduktionen pekar det mesta helt enkelt på en drunkningsolycka. Den man som suttit anhållen var skäligen misstänkt, alltså den lägre misstankegraden. Han har nu släppts.

25/8 Sjö, övrigt
Stor Abborrsjön, Sollefteå, AC-län

En person har hittats livlös i vattnet i Stor-Abborrsjön i Sollefteå kommun efter att en förbipasserande larmat. Omständigheterna kring dödsfallet är oklara.

26/8 Hav, fritidsbåt, man, 70-årsåldern
Kalmarsund, Bruddesta, H-län

Den man i 70-årsåldern som försvann under en seglats från Gotland mot Arkösund har nu hittats avliden. Enligt polisen så hittades kroppen i Kalmarsund i Bruddesta under tisdagseftermiddagen. Segelbåten lämnade Gotland under torsdagen i förra veckan och vrakdelar, skrovsida, påträffades på Torrö, utanför Valdemarsvik i Gryts skärgård. Anhöriga är underrättade och polisen misstänker inget brott i samband med dödsfallet.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Olausson, områdesansvarig säkerhet, 08-120 102 45, mikael.olausson@sls.a.se

* Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika officiella källor, exempelvis MSBs IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och Transportstyrelsens statistik över fritidsbåtsolyckor.

Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning.

Sammanställningen redovisar omkomna genom drunkning i Sverige samt drunknade svenska medborgare utomlands -exklusive suicid.