Preliminär sammanställning av omkomna vid drunkningsolyckor under maj 2020

Preliminär sammanställning av omkomna vid drunkningsolyckor under maj 2020

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över personer som mist livet genom drunkningsolyckor visar att 4 personer omkom under maj 2020 jämfört med 6 personer under maj förra året. Totalt har 17 personer mist livet 2020 vid drunkningsolyckor jämfört med 19 för motsvarande period 2019.

2020 maj 2019
2 fritidsbåt 4
0 bad 0
0 fiske 1
1 is 0
1 övriga 1
4 totalt 6

Svenska Livräddningssällskapet rekommenderar följande i samband med bad:

• Simma och bada tillsammans med någon simkunnig.
  • Simträna och motionera där du bottnar.
  • Testa din simkunnighet, först inomhus och sedan utomhus. Klarar du att ta Simborgarmärket?
  • Barn under sex år, ej simkunniga barn eller vuxna behöver ständig övervakning och ska alltid finnas på en armlängds avstånd.
  • Låt inte syskon och/ eller ej simkunniga vuxna övervaka barnen.
  • Se till att ha flythjälpmedel nära till hands om olyckan är framme.
  • Lär dig grundläggande första hjälpen vid drunkning.
  • Lär dig hjärt- och lungräddning.
  • Om ni vill koppla av med en bok eller korsord, läsplatta eller sociala medier, gör upp ett schema om vem som har koll på barnen. Ta inte för givet att ”den andre har koll”.
  • Undvika att dricka alkohol i samband med bad.
  • Sök upp informationsskyltar som beskriver lokala förutsättningar

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor med dödlig utgång under maj 2020

4/5 Hav, fritidsbåt, kajak, man, 35-årsåldern

Vässingsö, Onsala, N-län

En person hittades flytande bredvid en kajak i vattnet utanför Vässingsö Onsala på måndagen. Han fördes med ambulans till Sahlgrenska, som under eftermiddagen bekräftade att mannen avlidit. Mannen som var i 35-årsåldern påträffades av privatpersoner som också larmade 112. Mannens anhöriga är underrättade.

12/5 sjö, övrigt, flygplan, man

Öjen, Njurunda, Sundsvall, Y-län

En av de två personer som befann sig i flygplanet som nödlandade och sjönk i sjön Öjen söder om Sundsvall, hittades sent på tisdagskvällen. Flygolyckan inträffade strax före klockan 14 på tisdagseftermiddagen. Ett pontonplan som utgått från flygfältet i Maj, nödlandade på sjön Öjen i Njurunda. Två personer befann sig i planet. Den ene lyckades ta sig i land och fördes till Sundsvalls sjukhus svårt nedkyld. Han är kvar på sjukhuset och hans skador beskrivs som måttliga enligt sjukhusets bulletin. Anhöriga är underrättade.

22/5 Sjö, is, man, 70-årsåldern

Tännäs, Z-län

En man i 75-årsåldern har hittats död vid en räddningsinsats vid en fjällsjö vid Tännäs i västra Härjedalen. Räddningstjänsten larmades vid 13-tiden på fredagen i samband med ett drunkningstillbud. Isläget gjorde dock att räddningstjänsten kallade på en polishelikopter. Från luften upptäcktes en person i vaken och i insatsen deltog ambulanspersonal, räddningstjänst och polis. Den avlidne mannen var hemmahörande i Uppsala län. Anhöriga är underrättade.

30/5 Sjö, fritidsbåt, man

Hornavan, Arjeplog, BD-län

Tre personer hamnade i vattnet i Riebnesviken i sjön Hornavan i Arjeplogs kommun, sannolikt efter att deras båt kantrat. En av de tre, en 30-årig man, är fortfarande saknad. Under söndagen påträffades personen död i vattnet. Anhöriga har underrättats.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Olausson 0769-41 14 65

* Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika officiella källor, exempelvis MSBs IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och Transportstyrelsens statistik över fritidsbåtsolyckor.

Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning.

Sammanställningen redovisar omkomna genom drunkning i Sverige samt drunknade svenska medborgare utomlands -exklusive suicid.

Vi består av 24 självständiga regionförbund, 10 lokalföreningar och en riksorganisation. Vi ingår i ILS - International Lifesaving Federation, som är en paraplyorganisation för alla livräddningsorganisationer världen över. Läs mer om oss på: www.svenskalivraddningssallskapet.se eller www.facebook.com/svenskalivräddningssällskapet.