Preliminär sammanställning av omkomna vid drunkningsolyckor under november 2020

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna vid drunkningsolyckor visar att 0 personer mist livet under november 2020 jämfört med 7 personer under november 2019. Totalt har 74 personer omkommit i år genom drunkningsolyckor. Under samma period förra året omkom totalt 57 personer.

2020 november 2019
0 fritidsbåt 0
0 is 1
0 bad 0
0 fiske 1
0 övriga 5
0 totalt 7

Som ett ljus i decembermörkret kan Svenska Livräddningssällskapet (SLS) glädjande rapportera den tredje månaden i rad med Noll drunkningar. Aldrig tidigare har vi noterat detta i våra sammanställningar för drunkningsolyckor i Sverige, under ett och samma år.

Under året har SLS rapporterat om överfulla badstränder och friluftsbad, rekordsiffror för båtförsäljning såväl som privata poolinvesteringar. Flytvästar tog slut hos tillverkare och i butiker och fiskelyckan har prövats i sällan skådad omfattning. Svenska folket har återupptäckt friluftslivet i samband med vatten. Uppmaningar om hemarbete har sannolikt bidragit till att fler förlade sin vardag till fritidshusen och fler har fått mer tid över till att faktiskt ta vara på och uppskatta friluftslivet.

Vi ser effekter av pandemin genom att flera kommuner stänger ner sina verksamheter för allmänheten, som exempelvis gymnasier, bibliotek och badanläggningar. Särskilt det senare påverkar kraftigt möjligheten för många att utöva sin viktiga fysiska aktivitet. Tyvärr får vi också signaler om att flera kommunala utbildningsförvaltningar pausar eller ställer in det viktiga ”skolsimmet” för elever i grundskolan. SLS är oroliga för hur detta kan komma att påverka simkunnigheten negativt för grundskoleelever runt om i landet. Några är redan drabbade men det får inte bli fler.

SLS är en av civilsamhällets viktiga aktörer, vi stöttar och täpper till det organisatoriska mellanrummet mellan myndigheter, näringsliv, organisationer och forskarsamhället. Men vi kan också utgöra länken mellan kommunala förvaltningar. Vi uppmanar samtliga kommuner som har eller funderar på att ställa in den viktiga simundervisningen i pedagogisk verksamhet att tänka om och ställa om. Inte ställa in!

Låt inte 2020 bli ett negativt år även när det kommer till simkunnigheten för kommande generationer!

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor med dödlig utgång under november 2020

- Inga omkomna.

Mikael Olausson, Områdesansvarig säkerhet, 08-120 102 45

Mer information om antalet drunkningar i år per månad samt statistik för tidigare år kan hittas på Svenska Livräddningssällskapets hemsida, https://svenskalivraddningssallskapet.se/sakerhet/drunkningsstatistik

Preliminär sammanställning av omkomna vid drunkningsolyckor under november 2020

* Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika officiella källor, exempelvis MSBs IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och Transportstyrelsens statistik över fritidsbåtsolyckor.

Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning. Sammanställningen redovisar omkomna genom drunkning i Sverige samt drunknade svenska medborgare utomlands -exklusive suicid.