Preliminär sammanställning av omkomna vid drunkningsolyckor under september 2019

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över personer som mist livet vid drunkningsolyckor visar att 4 personer omkommit under september i år jämfört med 5 personer under september 2018. Totalt har 49 personer omkommit i år vid drunkningsolyckor jämfört med 120 personer under samma period förra året.

2019 september 2018
0 fritidsbåt 2
2 bad 1
0 fiske 0
2 övriga 2
4 totalt 5

Tidig hjärt- och lungräddning kan rädda liv vid drunkning!

Svenska Livräddningssällskapet har en nollvision; Ingen ska behöva drunkna på grund av okunskap.

Förebyggande arbete är viktigt för att vi ska kunna sänka drunkningstalen. Detta görs på olika sätt, dels genom att tillhandahålla utbildningsmaterial för simskolor som lär såväl barn som vuxna att simma. Men också genom att sprida budskap med information om bad-, båt- och isvett som fokuserar på vad och hur man ska agera för att aktiviteter i, på och vid vatten ska bli så trygga och glädjefyllda som möjligt. Vid olyckor är det helt avgörande med ett snabbt ingripande enligt följande händelsekedja;

1. Tidigt förstår att en person är i nöd.

2. Tidigt larm, ropa på hjälp och ring, SOS-alarm 112.

3. Med säkerhet för sitt eget liv, tillsammans med flythjälpmedel (livboj eller liknande) och den s. k. förlängda armen (livlina, trädgren m.m) få upp personen från vattnet.

4. I bästa fall får man upp personen från vattnet då den är vid medvetande, men är personen medvetslös, med onormal eller ingen andning, då återstår att så fort som möjligt inleda hjärt- och lungräddning så kallad HLR (30 kompressioner och två inblåsningar).

HLR ingår i Svenska Livräddningssällskapets samtliga livräddar- och simlärarutbildningar, och är en självklar del i kedjan som räddar liv vid drunkning.

På initiativ av Svenska rådet för Hjärt- och lungräddning stöttar Svenska Livräddningssällskapet ”Restart-a- Heart day” den 16 oktober. Då manifesterar vi tillsammans vikten av samverkan och att snabbt agera vid ett hjärtstopp och hur man kan rädda liv genom tidig hjärt-lungräddning (HLR) och defibrillering med hjärtstartare. Runt om i Sverige kommer det under dagen genomföras uppvisningar, kurser och föreläsningar på temat att ”Alla kan Rädda Liv”.

Tillsammans gör vi skillnad!

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under september 2019

7/9 Hav, bad, man

Skrea, friluftsbad, Falkenberg, N-län

Vid niotiden på lördagsförmiddagen larmades SOS om ett drunkningstillbud vid Bacchus väg i Falkenberg. En man som badade i havet ska av okänd anledning ha försvunnit under vattenytan. Räddningspersonal kom till platsen, tog upp mannen ur vattnet och påbörjade hjärt- och lungräddning. Mannen blev därefter avförd med ambulans till sjukhus där han senare avled. Anhöriga är underrättade.

14/9 Sjö, kaj, övrigt

Strömsborg, Stockholm, AB-län

Vid 18-tiden på lördagen larmades räddningstjänsten i Stockholm till Strömsborg vid Gamla stan efter misstänkt drunkningstillbud. Strax innan klockan 19 kunde det bekräftas att en person hade hittats och där räddningstjänsten slutligen fick upp personen. Polisen uppgav senare på kvällen att den person som anträffats i vattnet är avliden och det finns inte heller misstanke om brott.

27/9 Hav, övrigt, man, 70-årsåldern

Örn, Sotenäs kommun, O-län

En man i 70-årsåldern har sågs falla i vattnet från en brygga utanför Örn i Sotenäs kommun i Bohuslän. När polis, räddningstjänst och ambulans kom på plats konstaterades att han var död. Anhöriga är underrättade.

30/9 Å, bad, man

Oset, friluftsbad, Huskvarna, F-län

En person hittades i vattnet vid badplatsen Oset nära Huskvarnaån på tisdag eftermiddag. På tisdagen som larmet kom om att en person setts gå ner i vattnet vid Kavlabron och sedan försvunnit. Räddningstjänsten var snabbt på plats med flera styrkor, liksom polis och ambulans, och området kring Oset och Kavlabron spärrades av. Räddningstjänsten begärde hjälp med räddningsdykare från Borås som kom till platsen och började söka av vattnet. En timme efter larmet hittades mannen, men hans liv gick inte att rädda och han dödförklarades på sjukhuset. Polisen misstänker inte att något brott ligger bakom.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Olausson 0769-41 14 65

* Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika officiella källor, exempelvis MSBs IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och Transportstyrelsens statistik över fritidsbåtsolyckor.

Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning.

Sammanställningen redovisar omkomna genom drunkning i Sverige samt drunknade svenska medborgare utomlands -exklusive suicid.