Andra Politikerforumet för mötes- och eventindustri

“Sverige tillhör världseliten på kongresser — så här kan vi bli ännu bättre!

• Möt några av de ledande namnen inom den globala mötes- och eventindustrin, onsdagen den 23 mars på Meetings@TUR, Göteborg.

“Vi kan skapa flera tusen nya arbetstillfällen inom svensk mötesindustri om vi bara  använder de möjligheter vi redan har men inte utnyttjar till fullo, säger Björn Masuhr, landets ledande expert på utveckling av den svenska mötesindustrin. Luleå, Umeå, Skellefteå, Gävle, Uppsala, Örebro, Karlstad, Åre, Falun-Borlänge, Linköping, Norrköping, Jönköping, Skövde, Trollhättan-Vänersborg, Borås, Kalmar, Kristianstad, Helsingborg, Lund och ett antal ytterligare svenska städer har en potential med universitet, högskolor, universitetssjukhus och kopplingar till internationella nätverk att bli större på kongresser. Stockholm och Göteborg är redan stora, Malmö är snabbt på väg i sin utveckling.”

Vi pratar om tusentals nya jobb. Den politiker som vill lära sig hur detta hänger ihop borde ta chansen att komma till Göteborg och det Andra Politiska Forumet för mötesindustrins utveckling som genomförs under TUR-mässan i projektet Meetings@TUR!

“Vi pratar inte om stora statliga garantier, eller hundratals nya miljoner. Vi pratar om att landets ledande politiker måste lära sig utnyttja det vi redan har i form av internationella nätverk i vårt land och se till att universitet, högskolor, universitetssjukhus, myndigheter, statliga verk, statliga företag får direktiv att sätta fart på dessa resurser. Tro inte att den övriga världen inte är inne på samma tankebanor, men vi ligger kanske längst fram i världen med dessa tankar just nu. Så kom till Göteborg den 23 mars 2011. Här kommer vi att ge politiker nya kunskaper och nya verktyg för att de ska kunna fortsätta landets omvandling från en tillverkningsnation till ett ledande kunskaps- och tjänstesamhälle, säger Björn Masuhr.

Några av världens ledande profiler inom den globala mötesindustrin kommer till Göteborg onsdagen den 23 mars. Tom Hulton, ledare för “Politicians Forum” i Frankfurt på IMEX-mässan varje år, Martin Sirk, vd for ICCA (International Congress and Convention Association), en orgnaisation med över 900 medlemmar, många av dem ledande organisationer och företag i den globala mötesindustrin, Rod
Cameron, Director, Programming and International Development i AIPC, den organisation som har de 180 ledande kongressanläggningarna i världen som sina medlemmar samt Björn Masuhr, svensk mötesindustristrateg. Författare till Kongresshandboken, operativt ansvarig för att skapa svenska convention bureauer över hela landet. Moderator är Roger Kellerman, publisher för facktidningen
Meetings international och initiativtagare till Politiskt Forum och Meetings@TUR på TUR-mässan.

Som politiker vet du att nationella och internationella kongresser och stora evenemang ger ett stort överskott till både den svenska statskassan men också är en motor för en dynamisk regional och kommunal utveckling i och med att den skapar tiotusentals arbetstillfällen inom bland annat hotell, restaurang, transportföretag, med flera områden. Redan idag ger Svensk Turism en exportintäkt på 90 miljarder kronor.

Vi vill att Sveriges ledande politiker kommer till TUR-mässan i Göteborg och får ny kunskap och nya verktyg för att vara med och bygga Sveriges framtid! Du är varmt välkommen till vårt politiska forum onsdagen den 23 mars 2011, klockan 13.00-17.00. Vi avslutar med en nätverksmiddag.
Deltagandet är kostnadsfritt och vänder sig enbart till politiker i Sverige.

Är du intresserad av att delta — kontakta johanna.magnusson@svenskamassan.se så skickar vi en inbjudan, där seminarieprogrammet i detalj kommer att vara med. Du får samtidigt möjlighet att besöka TUR 2011, Skandinaviens ledande mässa för resor, turism och möten.

lnbjudare:
Carin Kindbom vd, Svenska Mässan      Per Magnusson, projektledare, TUR

Mer information
: Roger Kellerman, publisher meetings International, 0730-40 42 96. Roger.kellerman @meetingsinternatiuonal.com

• ICCA = International Congress & Convention Association, en av de viktigaste organisationerna
i den globala mötesindustrin och den viktigaste statistikförande organisationen. Sverige har
idag 19 medlemmar i ICCA och kommer att få fler under de närmaste åren. Har fler än 900 medlemmar i hela världen.

• AIPC = International Assocation for Convention Centres. Har de 180 ledande kongressanläggningarna i världen som medlemmar.