Caravan & Holiday Meet: Ny mässa speglar ny livsstil

Ett helt nytt event för den växande turismen med mobilt boende drar igång på Svenska Mässan 2011.
Caravan & Holiday Meet sätter fokus på destinationer, aktiviteter och framtidens camping.

Premiären för Caravan & Holiday Meet äger rum 29 april–1 maj 2011 på Svenska Mässan i Göteborg samt i grannanläggningen Lisebergs nöjespark.
- Vi vänder oss till en bred målgrupp, som är nyfikna på mobilt boende, oavsett om man redan har eller funderar på att skaffa husbil eller husvagn, säger Johan F Lundberg, business manager på Svenska Mässan.

Självklart ställs husbilar och husvagnar ut på mässan, liksom dragbilar och husbilar för uthyrning.
Men tyngdpunkten ligger på själva livsstilen. Destinationer, turist- och resortanläggningar i Sverige och Europa är viktiga utställare, liksom aktiviteter som golf, jakt, fiske, friluftsliv, grillning, matlagning och – dans.
-Båtägare och golfare står för en stor del av tillväxten, framförallt på husbilssidan. Husbilar är också oerhört populära bland landets danspublik, konstaterar Lars-Erik Hörmander, branschkonsult som gjort en konceptbeskrivning för den nya mässan.
Ett annat framträdande inslag är “framtidens campingplats”, som byggs upp på mässgolvet och bl a har solceller för elutvinning och en elektronisk gate, där gästen drar ett kort genom en kortläsare.

Idag finns 50 000 husbilar i Sverige, en fördubbling på tio år. Dessutom 268 000 husvagnar. Den mobila boendesektorn omsätter runt tio miljarder kronor årligen.
– Inom EU omsätter sektorn 277 miljarder, så det handlar om en jätteindustri med en snabb tillväxt, säger Lars-Erik Hörmander.

Arrangörerna vill självklart att man ska kunna ta husbilen eller husvagnen till mässan i Göteborg. Därför kommer ett stort antal unika övernattningsplatser att iordningsställas i centrala Göteborg.

Caravan & Holiday Meet kommer också att märkas på Liseberg, samarbetspartner i projektet. Nöjesparken med alla attraktioner och restauranger har också aktiviteter kring mobilt boende, riktade direkt till mässbesökarna.
Övriga samarbetspartners är Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF), Sveriges Camping och Stugföretagares Riksorganisation (SCR) samt Göteborg & Co.

Vill du veta mer? Ring Johan F Lundberg, business manager Svenska Mässan, tfn 031-708 80 35 eller Lars-Erik Hörmander, tfn 031-91 04 60 eller 0708-93 67 10.