Dags för årets största mässa - det märks i Göteborg!

Dags för årets största mässa - det märks i Göteborg!

I morgon öppnar Scanpack, norra Europas största förpackningsmässa.
Över 20 000 deltagare från hela världen kommer till Svenska Mässan. Och det sätter sitt avtryck på stan:
- En sådan här mässa är superviktig för oss, säger Malin Franck, ordförande i Göteborgs Storhotellgrupp.

Årets Scanpack, 20-23 oktober, blir den mest internationella någonsin med 500 utställare från 31 länder och besökargrupper från ännu fler.
Mässan, som går vart tredje år, är med nettoytan 17 700 kvadratmeter också årets största evenemang alla kategorier på Svenska Mässan.
- Intresset är enormt, allt är utsålt. Det finns inte en kvadratcentimeter kvar, säger Anna-Lena Friberg, affärsansvarig för Scanpack.

För den som tänkt boka ett hotellrum i Göteborg de närmaste dagarna kan det bli knepigt: storhotellen, som disponerar ca 6 000 rum, har i princip utsålt.
- På vårt hotell har vi fullbelagt tisdag, onsdag och torsdag. Detsamma gäller nästan alla större hotell i Göteborg, säger Malin Franck, VD för Radisson Blu Riverside och ordförande i Storhotellgruppen.
- En mässa av det här slaget, med massor av internationella gäster, skapar arbetstillfällen och betyder oerhört mycket för hela staden, inte bara för hotellen utan också för restauranger, taxi, shoppning, etc.

I fokus på årets Scanpack står de senaste nyheterna inom förpackningsteknik, design, material och maskiner. 3D-printning, färgmatchning och hur man bygger ett varumärke är några högaktuella frågor.

Det blir också skandinavisk premiär för det FN-stödda initiativet Save Food.
Matsvinnet i den rika delen av världen är enormt, medan en miljard människor svälter eller lider av undernäring. Bättre förpackningar, som ökar hållbarheten och hämmar nedbrytande processer, kan bidra till lösningen.
FN-företrädare, forskare, företagare och opinionsbildare belyser frågan.
Ett högintressant rundabordssamtal samlar flera internationella profiler: Arash Derambarsh, fransk aktivist och kommunalråd i Paris-förorten Courbevoie, Robert van Otterdijk, FAO, Jonathan Bloom, WastedFood, USA, Selina Juul, Stop Spild Mad, Danmark, m fl.

Scanpack är norra Europas största och viktigaste förpackningsmässa och årets största mässa alla kategorier på Svenska Mässan i Göteborg. Med nettoytan 17 700 kvadratmeter utnyttjas alla mässhallar fullt ut.
Det internationella intresset för Scanpack, som hölls första gången 1964, har växt enormt på senare år och årets mässa har det särklassigt största utländska inslaget. Av årets ca 500 utställare kommer 220, närmare hälften, från andra länder än Sverige. Totalt är 31 länder representerade.

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bland annat välrenommerade Upper House Dining, Heaven 23, West Coast och italienska Incontro. Från och med 2014 drivs koncernens mässverksamhet i eget dotterbolag, Svenska Mässan AB.

Svenska Mässan Stiftelse har tillsammans med dotterbolag drygt 600 anställda, en omsättning på 900 Mkr och generar årligen drygt 2,2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.