Under måndagen lanserades initiativet International Youth Think Tank. På plats fanns delar av referensgruppen. Fr v Rainer Münz, Lenka Rovná, Cecilia Malmström, Urban Strandberg, Pam Fredman och Dennis Andersson.

Demokratikonferensen International Youth Think Tank del av Kvalitetsmässan

En europeisk demokratikonferens för ungdomar. Det är tanken bakom initiativet International Youth Think Tank där unga sammanstrålar med makthavare för att diskutera framtidens utmaningar. Konferensen arrangeras för första gången till hösten i samband med Kvalitetsmässan på Svenska Mässan. Bakom initiativet står bland andra Cecilia Malmström, EU-kommissionär, Pam Fredman, tidigare rektor vid Göteborgs universitet, och Dennis Andersson, Gothia Cups generalsekreterare.

-Idén växte fram ur en stor frustration över de antidemokratiska rörelser vi ser runt om i världen och som är ett hot mot det öppna samhället. Samtidigt finns det en stark känsla bland många ungdomar att detta är fel. Så det finns ett behov av att överbrygga klyftan mellan etablissemanget och dessa entusiastiska, insiktsfulla ungdomar som kämpar för att hitta sätt att kanalisera sina åsikter, idéer och visioner för framtiden. Därför tror jag att den här think tanken och konferensen verkligen kan vara banbrytande, säger Cecilia Malmström, EU-kommissionär och en av medgrundarna till det internationella initiativet.

International Youth Think Tank arrangeras med stöd av Global Business Gate och Kungl. Vetenskaps- och Vitterhets-Samhället i Göteborg och syftet är att sammanföra dagens europeiska makthavare med morgondagens. Idén är att skapa motsvarande plattform för demokratisamtal som Gothia Cup och Partille Cup skapar för idrotten eller som Side by Side gör på kulturområdet. Nu bjuder man in unga med olika bakgrund och från olika håll i Europa för att tillsammans definiera think tankens riktning framåt. Det första steget i arbetet är en fyradagarskonferens som hålls i samband med Kvalitetsmässan på Svenska Mässan 11-14 november.

-Vi är mycket glada att Kvalitetsmässan välkomnar vår konferens som en del av programmet och är mäkta stolta över att våra ungdomar tillsammans med referensgruppsmedlemmarna Monica Frassoni, Jan-Olof Jacke och Cecilia Malmström under avslutningen av mässan presenterar idéer och förslag på hur vi kan bibehålla ett demokratiskt och öppet samhälle, säger Urban Strandberg, initiativtagare och projektledare för initiativet International Youth Think Tank.

Den 24 juni samlades den internationella referensgruppen för ett inledande möte i Göteborg. Gruppen som består av erfarna beslutsfattare från sju länder kommer ge råd och stöd till International Youth Think Tank och består av Allan Larsson, Anna Terrón Cusí, Cecilia Malmström, Dennis Anderson, Jan-Olof Jacke, Lenka Rovná, Monica Frassoni, Pam Fredman, Rainer Münz, Rita Süssmuth och Susan E Owens.

-Unga människor och inflytelserika makthavare har en sak gemensamt: de accepterar inte saker som de är, de är otåligt nyfikna på vad som väntar runt hörnet och de är övertygade om att de kan förändra världen, säger Urban Strandberg.

Kontakt, International Youth Think Tank:
Urban Strandberg, urban.strandberg@kvvs.se
+46 (0) 730- 59 55 15 www.iythinktank.com

Kontakt, Kvalitetsmässan:
Henrik Edman,Henrik.edman@kvalitetsmassan.se
+46 (0) 31- 708 80 65 https://kvalitetsmassan.se/

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 3,1 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se