EuroHorse 2009: Stress vid lastning stor olycksrisk

"Hästar har ingen klocka"

En vanlig syn i häst-Sverige: stressade hästägare kämpar att för att få in sin motsträviga häst i trailern.

- Ring hellre återbud till tävlingen eller veterinären, säger ridinstruktören Per Larsson, som ska lära besökarna på EuroHorse att lasta rätt.

• Säkerhet, både för häst och människa, är den röda tråden i seminariesatsningen under EuroHorse 2009 på Svenska Mässan i Göteborg 19-22 februari.
  • En av de punkter som lär dra mest publik gäller att lasta hästen på ett säkert sätt, ett stort problem för många. Per Larsson, tränare och instruktör inom westernridning, lär ut hur man bör gå tillväga - både teoretiskt, i seminariesalen, och praktiskt, i paddocken.

- Jag kommer dels att lasta en för mig välkänd häst, dels en helt okänd häst, berättar Per.

- Eftersom det är ett kritiskt moment där många olyckor inträffar, med skador på både människor och djur, är det viktigt att öka kunskapen om lastning.

• Det vanligaste felet, enligt Per, är att stå framför hästen och försöka dra ombord den.

- Då vill hästen inte komma in. Där är det ju redan fullt, resonerar han.

Stress i samband med lastningen är mycket vanligt. Man ska vara framme en viss tid och hästen måste på - även om den inte vill.

- Men hästen har ingen klocka. Genom att stressa och tvinga på hästen med våld förvärrar man bara problemet. När hästen ska lastas nästa gång blir det ännu svårare.

Pers råd är att avsätta gott om tid för lastningen - och hellre ringa återbud än att tillgripa våld.

• När lastningen dragit ut på tiden ska föraren köra in den förlorade tiden. Att köra snävt genom rondeller och göra häftiga inbromsningar ökar ytterligare obehaget för hästen - och ökar olycksriskerna. Väl framme tillåts hästen "rusa" ut ur trailern.

- Det är helt fel och skapar problem vid nästa lastning. Avlastningen ska ske lugnt och sansat, understryker Per.

• Arrangör av seminarieserien är Hästcentrum - ett nätverk av 10 hästorganisationer i Västra Götaland, där bl a Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU), Svenska Hästavelsförbundet, Biologiska Yrkeshögskolan (BYS) och ATG:s Hästsjukhus i Skara ingår.

Tre eller fyra seminarier hålls varje dag. Så här ser hela programmet ut (tider mm på www.eurohorse.se):

-Häst och hälsa - säkerhet för funktionshindrade. BYS, Göteborgs handikappridklubb

- Säkert köp av gård - Mikael Axelsson, mäklare och Karin Lundqvist, LRF Konsult

- Hästen i samhällsplaneringen - när behov ställs mot varandra. Magnus Nordgren, SJV

- Häst, resultat och balans. Beskattning av hästföretagande. Mats Norberg, LRF Konsult

- Bra banunderlag? En grundläggande fråga! Djurens välfärd och människors säkerhet är beroende av riktigt banunderlag. Lars Roepstorff, SLU, och Oliver Hoberg, Scandinavium

- Jobb för hästens bästa - utbildningar på SLU: etolog, hippolog, djursjukvårdare, m fl

- Säker lastning av häst - god hästhantering och säkra prylar. Per Larsson, instruktör

- Säkerhet & logistik på framtidens arena - smidiga lösningar på Vara Horse Arena

- Säkerhet, hästars välfärd och trav - nytt utbildningscentrum på Axevalla travbana

• Seminariesalen ligger i samma plan som mässan, i direkt anslutning till paddocken där flera seminarier fortsätter med praktiska demonstrationer.

Paddocken är också platsen för en rad förevisningar med och utan hästar varje dag under mässan. Det handlar bl a om utfordring, hjälmar och säkerhetsvästar, hovslageri, ridövningar, "klickerträning" och hur man förebygger smittospridning i stallet med hjälp av god hygien.

Medverkar gör elever och studenter från Naturbruksgymnasiet Uddetorp, BYS och SLU.

Vill du veta mer? Ring Per Larsson, tfn 0706-93 17 14 eller Vanja Sandgren, SLU, tfn 0511-671 55. Klas Pettersson är mässansvarig för EuroHorse på Svenska Mässan, tfn 031-708 80 67. Mer information: www.eurohorse.se

41294 Göteborg. Besöksadress: MässansGata/Korsvägen.
Tel: 031-7088000. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax:031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444