Foto: Christer Hedberg

Hur underlättar vi för fler att cykla?

Under valkampanjen kom elcykelpremien att bli ett slagträ i debatten och de politiska partierna framhöll andra åtgärder som mer effektiva för att skapa bättre förutsättningar för att få fler att välja cykeln som transportmedel. På Cykelriksdagen under Svenska Cykelmässan i Göteborg är det upp till bevis; vad vill politikerna egentligen?

I januari kom utkastet till sakpolitisk överenskommelse mellan S, C, L och MP. Om barnvänliga och hållbara städer kunde vi läsa att ”andelen som reser med cykel ska öka. Bilpooler ska stimuleras. Skatteregler ska underlätta för cykelpendling.”

Till Sveriges Cykelriksdag den 15 mars, bjuder vi in representanter från riksdagspartierna och ställer frågor och kräver svar.
- Nu är det upp till bevis, vad vill politikerna egentligen? Kommer de kunna ge oss en modern och progressiv politik när det kommer till att få fler att välja cykeln eller det bara tomma ord? undrar Lars Strömgren, ordförande Svensk Cykling och Cykelfrämjandet.

På Svenska Cykelmässan i Göteborg 15-17 mars samlas Sveriges alla cykelaktörer på årets stora sammankomst. Här lyfts den politiska dimensionen med Cykelriksdagen, debatter om hur Sveriges cykelturism kan utvecklas och hur Cykelsverige kan bidra till ett mer hållbart samhälle.

För den cykelintresserade allmänheten finns uppemot 100 utställare med cyklar och cykeltillbehör, spännande scenprogram, ett stort prova-på-område, freestyle-shower och ett speciellt område för de minsta barnen.

Intresset för elcyklar har tack vare elcykelpremien varit mycket hög, och under 2018 såldes lite drygt 100 000 elcyklar i Sverige. Hur ser då framtiden ut då?
- Vi ser en fortsatt utveckling för elcykeln då den fått ordentligt fäste på den marknaden. Nu närmar vi oss en andel av försäljningen som de stora cykelländerna Tyskland, Nederländerna och Danmark. Till sist bedömer vi att intresset för mountainbikes fortsätter att öka, inte minst tack vare de stora MTB-loppens genomslag, berättar Joakim Stenberg VD på Cykelbranschen.

En tydlig trend är att den nya standardcykeln är en så kallad hybridcykel med stort antal växlar, rakt styre och lite bredare däck, och att cykeln som träningsform fortsätter att öka.

För mer information:
Patrik Löwstedt, projektledare Svenska Cykelmässan