Klart för EuroHorse, Nordens största hästmässa: Fullspäckat med aktiviteter för alla hästintresserade

På onsdagen öppnar EuroHorse, Nordens största hästmässa. Under EuroHorse, 23-27 april på Svenska Mässan i Göteborg, arrangeras mängder av aktiviteter för alla hästintresserade. Seminarieprogrammet under EuroHorse har många intressanta föreläsningar som är kostnadsfria. I paddocken blir det mängder av uppvisningar och workshops hela dagarna. Under EuroHorse får ridsporten också sin egen fashion week. Föreläsningarna tar upp många heta ämnen som diskuteras eller borde diskuteras i hästkretsar. - Vi har valt aktuella ämnen. Vissa är seriösa och andra mer underhållande, säger Vanja Sandgren, verksamhetsansvarig på Hästcentrum Skara, som satt ihop seminarieprogrammet. Är hästar naturvårdare eller marodörer? Det är en intressant fråga när miljön får allt större fokus. Svaret får vi under föreläsningen " Hästar på naturbeten", där Carina Palmgren Karlsson, forskare vid SLU, redovisar ny forskning och berättar om det traditionella naturbetet. Under "Avlar du på rätt individ?" berättar Gabriella Lindgren vid Institutionen för husdjursgenetik på SLU om de senaste rönen inom genetiken. Vad man ska tänka på när man avlar. Allt fler bygger sitt eget stall och då är det viktigt att ha ett bra brandskydd. På "Det brinner i stallet" får besökarna veta mer om risker och förebyggande arbete. I paddocken inne på mässan blir det olika uppvisningar och workshops hela dagarna. Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, ASVH, svarar för två uppmärksammade programpunkter. "Svensk häst i världsklass" tar på fredagen upp hur vi i Sverige klarar vår avel och utbildning i en internationell jämförelse och vad kan vi lära oss av andra länder. Det blir en paneldebatt med många olika experter. "I huvudet på en domare" handlar om hur en domare dömer och varför. Även här blir det paneldebatt med hoppdomare, veterinärer och Elisabeth Lundholm, förbundskapten och dressyrdomare. I paddocken får besökarna också träffa årets vinnare av GP-Ponny. Det blir rasuppvisning av kallblod och en mängd handfasta tips om hur man sköter sin häst. Programpunkterna avlöser varandra under hela dagarna. Under EuroHorse får ridsporten sin egen fashion week. 14 av Sveriges största ridsportgrossister visar här sina vårkollektioner. På catwalken presenteras de senaste plaggen och accessoarerna till ryttaren, men det blir även modenyheter för hästen. Fakta om EuroHorse: EuroHorse är Nordens största hästmässa. I år blir den ännu större. Närmare 260 utställare kommer att finnas på mässan. EuroHorse räknar med att slå nytt besökarrekord. Mässan arrangeras samtidigt med Göteborg Horse Show. Cirka 90.000 besökare väntas till evenemangen. Fler internationella utställare än vanligt finns med på EuroHorse. Totalt medverkar utställare från tolv olika nationer. Seminarieprogram under EuroHorse Onsdag 23/4 15.20-16.05 Rehabilitering av hästar- fakta och framtid Vad görs, vem rehabiliterar, hur ser forskning och utbildning ut, nationellt och internationellt? Barbro Attrell, veterinär och lärare på djursjukvårdarprogrammet, SLU i Skara, berättar och ger praktiska exempel. Torsdag 24/4 12.30-12.50 Livskraftigt hästföretagande Jordbruksverket har sedan 2006 stöttat nationella projekt i livskraftigt hästföretagande. Magnus Nordgren, Statens Jordbruksverk, presenterar projekten som har innefattat kompetensutveckling, kartläggningar och samverkan inom hästnäringen. 15.45-16.30 Arbete i töm - rätt utfört ger det hälsa åt människa och häst Genom arbete i töm utvecklas förståelsen för ledarskap, kommunikation, kroppsspråk och hästens arbete. Det kan också fungera som rehabilitering och god motion för såväl häst som ryttare. Anders Eriksson, Häst-Utbildning, med lång erfarenhet av hästar, anlitas som föreläsare vid Biologiska Yrkeshögskolan. 16.40-17.25 Demonstration - Arbete i töm Plats: Paddock Fredag 25/4 12.35-13.20 Hästar på naturbeten - naturvårdare eller marodör? Hästen håller landskapet öppet. Men hur betar hästen? Är den en naturvårdare? Och hur är samspelet med naturen, vilka växter kan vara giftiga för hästen? Carina Palmgren Karlsson, forskare vid SLU redovisar ny forskning och berättar om det traditionella naturbetet. 16.30-16.50 Livskraftigt hästföretagande Jordbruksverket har sedan 2006 stöttat nationella projekt i livskraftigt hästföretagande. Magnus Nordgren, Statens Jordbruksverk, presenterar projekten som har innefattat kompetensutveckling, kartläggningar och samverkan inom hästnäringen. Lördag 26/4 09.50-10.10 Livskraftigt hästföretagande Jordbruksverket har sedan 2006 stöttat nationella projekt i livskraftigt hästföretagande. Magnus Nordgren, Statens Jordbruksverk, presenterar projekten som har innefattat kompetensutveckling, kartläggningar och samverkan inom hästnäringen 11.15-13.00 Det brinner i stallet - vad kan jag göra? Idag byter många lantgårdar inriktning och blir hästgårdar, ridstall mm. Det ställer nya krav på kunskap om brandskyddsarbete hos brandmän och allmänhet. Jan-Olov Lindqvist, brandmästare och utbildare i brandskyddsarbete föreläser och demonstrerar om risker, hur förebyggande arbete kan göras och hur hästar hanteras vid brand. 13.15-13.30 Demonstration - Det brinner i stallet Plats: Paddock 14.15-15.00 Hästliv i Chile Sofia Munoz, veterinär som utbildat sig och arbetat i Chile går idag en tilläggsutbildning för utländska veterinärer vid SLU i Skara (Tuve). Sofia visar bilder och berättar om hästnäring, stuteriliv, den chilenska hästrasen och hästhantering i Chile. Söndag 27/4 09.15-10.45 Avmaska bäst - med hänsyn till natur och häst Alltfler hästar innebär ett hårdare betestryck och kräver mer kunskap av hästägaren. Veterinär Maria Edshammar förklarar vilka parasiter vi har, deras livscykel, och hur de bekämpas på bästa sätt. Maria representerar Hushållningssällskapet Tema Häst. 11.00-12.30 Avlar du på rätt individ? - Det lönar sig att veta Nya rön håller på att tas fram så att du kan undvika vissa genetiska defekter.?Gabriella Lindgren vid Institutionen för husdjursgenetik, SLU, har forskat om hästens arvsmassa sedan 1996. Här presenterar hon den senaste genetiska forskningen som tar reda på vilka gener som ligger bakom prestationsegenskaper hos svenska travhästar, allergiskt eksem hos islandshästar, blackfärgen, och mycket mer. Program i paddocken under EuroHorse Onsdag 23/4 09:50, 14:05 Förberedelse av häst för tävlingens discipliner 10:15 Hästhantering vid olycksfall och veterinärundersökning 12:00 Hur vet man om en sadel passar hästen? 16:00 Selning av travhäst för tävling 16:00-18:00 Ponnytravkörning Torsdag 24/4 09:30, 15:35 Förberedelse av häst för tävlingens discipliner 13:00-15:00, 18:00 - 20:00 Ponnytravkörning Rasuppvisning - Kallblod 10:15 - Man/svansflätning, Ardenner 10:30 - Manklippning, Fjording 10:45 - Westernridning, Tinker 09:55, 11:45 Hur vet man om en sadel passar hästen? 11:20 Hästhantering vid olycksfall och veterinärundersökning 16:00 Selning av travhäst för tävling Fredag 25/4 09:30, 14:00 Hästens naturliga beteende 10:05, 12:55 Förberedelse av häst för tävlingens discipliner 11:30, 17:50 Hur vet man om en sadel passar hästen? Rasuppvisning - Kallblod 10:30 - Körning med handikappanpassad vagn 10:45 - Man/svansflätning, Ardenner 11:50 - Tömkörning, Fjording 12:05 - Westernridning, Tinker 12:20 - Körning med handikappanpassad vagn 12:35 - Man/svansflätning, Ardenner 14:45 - Tömkörning, Fjordning 15:00 - Westernridning, Tinker 13:00-15:00, 18:00 - 20:00 Ponnytravkörning 11:05 Hästhantering vid olycksfall och veterinärundersökning 16:00 Selning av travhäst för tävling 16:45 Svensk häst i världsklass, Arrangör: ASVH Lördag 26/4 Rasuppvisning- Kallblod 09:15 - Uppvisning hingst, fjording 09:30 - Användbarhet/Flexibilitet, Ardenner 09:45 - Körning med handikappanpassad vagn 12:30 - Körning och dressyr 12:45 - Uppvisning hingst, fjording 15:05 - Användbarhet/Flexibilitet, Ardenner 15:20 - Körning med handikappanpassad vagn 15:35 - Körning och dressyr 10:00-12:00 Ponnytravkörning 10:05 Voltige - Hur man börjar 10:30,16:00 Förberedelse av häst för tävlingens discipliner 10:55, 12:15 Hur vet man om en sadel passar hästen? 11:15, 14:10 Hästens naturliga beteende 11:05 Hästhantering vid olycksfall och veterinärundersökning 13:35 GP - Ponny 14:45 Selning av travhäst för tävling 16:25 I huvudet på en domare. Arrangör: ASVH 17:30-19:30 Ponnytravkörning Söndag 27/4 09:30, 11:45 Hur vet man om en sadel passar hästen? 10:00-12:00 Ponnytravkörning 14:00-16:00 09:50, 12.05 Förberedelse av häst för tävlingens discipliner 10:15 Hästhantering vid olycksfall och veterinärundersökning Rasuppvisning - Kallblod 10:40 - Tömkörning, Fjording 10:55 - Användbarhet/Flexibilitet, Ardenner 11:10 - Körning med handikappanpassad vagn 11:25 - Tömkörning, Fjording 12:30 - Körning och dressyr 16:05 - Användbarhet/Flexibilitet, Ardenner 16:20 - Körning med handikappanpassad vagn 16:35 - Körning och dressyr 15:00 Selning av travhäst för tävling Svenska Mässan 412 94 Göteborg. Besöksadress: Mässans Gata/Korsvägen. Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax: 031-708 84 60. E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444