Nordens ledande eHälsomöte Vitalis blir digital konferens

Nordens ledande eHälsomöte Vitalis blir digital konferens

Vård och omsorgsfrågor är högaktuella i nuvarande pandemitider. På Vitalis 2020 samlas politiken, näringslivet och samhällets organisationer på högsta nationella nivå för att resonera och debattera kring hur den digitaliserade vården kan bidra till förbättrad folkhälsa – i närtid och i förlängningen. I år genomförs konferensen helt digitalt.

Vitalis är en etablerad samtalsarena för eHälsa i Norden och föreläsningar och debatter präglas av nödvändigheten av en ökad digitaliseringstakt. I år får frågan särskilt fokus då coronapandemin diskuteras utifrån krisen som katalysator för stora utvecklingssprång och hur det skapar ’det nya normala’ inom vård och omsorg.

-Det känns väldigt roligt att kunna genomföra konferensen digitalt och på så sätt knyta ihop digitalisering och hälsa på bästa sätt i en tid då dessa frågor är mer aktuella än någonsin. Vi och våra partners har arbetat under högtryck för att skapa de rätta digitala förutsättningarna för att hålla igång samtalet, säger Maria Sterner ansvarig för Vitalis på Svenska Mässan.

Konferensen på Vitalis görs i år tillgänglig i digitalt format. Den 25–26 augusti samlas föreläsare och keynotespeakers i en livesänd, interaktiv konferens, där deltagare kan delta digitalt i debatten. Till detta kommer runt 350 kunskapsföreläsningar att finnas tillgängliga som förinspelade seminarier.

Några av deltagarna i det livesända samtalet är Maja Fjaestad från Socialdepartementet, Karin Båtelsson från Sveriges Läkarförbund och Sjukhusläkarna, Patrik Sundström från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).

Invigningstalare i år är Anders Ygeman, Energi- och digitaliseringsminister invigningstalare.

-Det är väldigt intressant att se hur folkhälsa och digitalisering möts, och vad vi kan lära oss av detta framåt, säger digitaliseringsminister Anders Ygeman.

Se programmet i sin helhet här: https://vitalis.nu/det-digitala-vitalis/

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Sterner, affärsansvarig Vitalis
maria.sterner@svenskamassan.se

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse, som varje år genererar drygt 3,3 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting places with a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spa and a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meeting place. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation; The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,3 billion SEK in tourism industry revenue yearly.